Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tien vragen en antwoorden over de vrachtwagenheffing

In België en Duitsland is er al een kilometerheffing voor vrachtauto's. Het streven van de regering is om de vrachtwagenheffing per 2023 in Nederland in te voeren. Onderstaand een overzicht met de meest gestelde vragen over de vrachtwagenheffing. Voor belanghebbenden die meer willen weten, organiseert evofenedex een informatiebijeenkomst over de vrachtwagenheffing op 18 september om 16.00 uur in Veenendaal.

Wat wordt bedoeld met een vrachtwagenheffing? 
De vrachtwagenheffing is een kilometerheffing voor vrachtauto’s boven de 3,5 ton. Met behulp van een tolkastje wordt het aantal gereden kilometers geregistreerd, waarna de rekening volgt. Op basis van Europese regels is het niet mogelijk de elektrische bestelauto’s tot 4250kg uit te zonderen van de vrachtwagenheffing. Daarom is het noodzakelijk dat de minister van Infrastructuur en Waterstaat toestemming aan de Europese Commissie vraagt voor het uitzonderen van elektrische bestelauto’s tot een laadvermogen van 4250kg. Indien deze uitzondering er niet komt, wordt de overstap naar elektrisch rijden onder ondernemers vertraagd in plaats van aangejaagd.

Waarom wordt de heffing ingevoerd? 
Het doel is dat vrachtauto’s uit binnen- en buitenland meer gaan betalen voor het gebruik van de weg. De opbrengst wordt gebruikt om vervoer te vergroenen en te innoveren. 

Wanneer wordt de heffing ingevoerd?
Volgens de planning in 2023. Die planning is, onder druk van de Tweede Kamer, vrij ambitieus. Zo wordt de aanbesteding voor onder meer apparatuur en software gelijktijdig voorbereid met het opstellen van het wetsvoorstel om zo tijd te winnen. evofenedex bewaakt dat deze processen allemaal zorgvuldig verlopen. 

Op welke wegen gaat de heffing gelden? 
Dat is nog niet definitief bekend, maar in de gepubliceerde conceptwet is wel het beoogde wegennet te vinden. De minister zet in op het Rijkswegennet en enkele N-wegen die anders met omrijdend verkeer te maken krijgen. evofenedex pleit ervoor dat er regionaal niet meer wegen worden toegevoegd aan het wegennetwerk waar de heffing van kracht wordt dan strikt noodzakelijk is.

Komen er verschillende tarieven?
De definitieve tarieven worden pas in 2023 na indexatie duidelijk; maar in de conceptwet zijn de tarieven gepubliceerd. De minister hanteert nu  een gemiddeld tarief van vijftien cent per kilometer. Vervoer met lagere uitstoot krijgt een lager tarief dan relatief oudere of zware voertuigen.

Zijn alle voertuigen heffingsplichtig? 
De vrachtwagenheffing is een kilometerheffing voor vrachtauto’s boven de 3,5 ton. Ook oplegtrekkers onder de 3,5 ton worden heffingsplichtig. Er zijn uitzonderingen voor voertuigen die niet primair zijn bedoeld voor goederenvervoer, maar deze zijn in het huidige wetsvoorstel zeer beperkt. Bijvoorbeeld voertuigen die uitsluitend worden gebruikt door defensie, politie en brandweer en ziekenvervoer, en niet gekentekende vrachtwagens die zijn ingericht en worden gebruikt voor aanleg en onderhoud van wegen. In het wetsvoorstel zijn nu dus bergingsauto’s en destructievoertuigen niet uitgesloten van de heffing.

Wat betekent de heffing voor de gemiddelde vervoerskosten?
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat denkt dat 70 procent heffingskosten wordt doorbelast aan opdrachtgevers en dat 30 procent wordt opgelost door efficiënter werken, zoals rijden met vollere voertuigen. Recent onderzoek onder de leden van evofenedex wees uit dat opdrachtgevers van transport en eigen vervoerders kunnen rekenen op een kostenstijging van circa 11 procent uitgaande van het huidige prijspeil.

Moet men een extra tolkastje aanschaffen? 
Private dienstverleners gaan namens de overheid zorgen voor de inning van de vrachtwagenheffing. Deze dienstverleners verstrekken de kastjes die hiervoor nodig zijn. Als een kentekenhouder al een tolkastje heeft van een dienstverlener die ook in Nederland actief wordt, is een nieuw kastje niet nodig.

Hoe wordt er gehandhaafd? 
Er wordt gecontroleerd of het kastje werkt en of er een geldig contract is gesloten met de dienstverlener die zorgt voor de inning van de heffing. De kentekenhouder is aansprakelijk voor het naleven van de wet. Boetes op overtredingen liggen tussen de 200 en 1000 euro, afhankelijk van de overtreding.

Wat houdt de terugsluis van de opbrengsten precies in?
Alles wat na aftrek van de kosten voor het systeem en geschrapte belastingen overblijft, wordt via een meerjarenprogramma voor duurzaamheid en innovatie teruggesluisd naar bedrijven. evofenedex is nauw betrokken bij de uitwerking van het meerjarenprogramma, waarbij de maatregelen doelmatig en doeltreffend moeten zijn en echt een bijdrage moeten leveren aan een duurzaam, slim en innovatief vervoerssysteem.

Bron: Evofenedex

Publicatiedatum: