HAK-topman verwacht veel van nieuwe technologieën, big data en innovatie in het veld

HAK is een toonaangevende fabrikant van groenten en peulvruchten en is in 65 jaar uitgegroeid tot één van de grootste spelers op de Noord-Europese markt. Met name de laatste jaren zet de onderneming sterk in op innovatie, onder meer door de ontwikkeling van nieuwe koelverse productconcepten op basis van groenten en peulvruchten. Onlangs investeerde het bedrijf in een state-of-the-art-fabriek voor de productie van stazakken – een verpakking die meer aansluit bij de wensen van de moderne consument.



Timo Hoogeboom, CEO HAK, over innovaties die de meeste impact hebben op de business van HAK:

1. Nieuwe technologieën
“Op de korte tot middellange termijn voorzie ik drie belangrijke ontwikkelingen. Om te beginnen zal de conserveringstechnologie zich verder ontwikkelen. Versproducten worden langer houdbaar, houdbare producten worden korter houdbaar, maar krijgen veel meer de beleving en de smaak van vers. Die beweging is bij ons al gaande in de transitie van glazen potten naar stazakken, en dat is nog maar een eerste stap. Hetzelfde geldt voor de ontwikkelingen op het gebied van verpakkingstechnologie. Wat nu nog plastic is, zal snel recyclebaar en op termijn biologisch afbreekbaar kunststof worden.”

2. Big data
“Aan het andere eind van het spectrum – marketing en verkoop – gaan big data de grote gamechanger worden. Marketing wordt veel meer performance based, waarbij creatie, executie en uitgeven gebundeld zijn bij individuele media-communicatiebureaus. Ook zal een groeiend deel van onze omzet gegenereerd worden door Amazonachtige partijen en app-based buying– denk aan Picnic.”

3. Innovatie in het veld
“Op de wat langere termijn denk ik, dat nieuwe technologieën ook het aanzicht van de teeltsector sterk gaan veranderen. Op dit moment wordt er wereldwijd geëxperimenteerd met vertical farming, ofwel het telen van gewassen in hoogbouw in stedelijke agglomeraties. Dat is nu nog niet rendabel, maar als de verstedelijking doorzet en grond voor landbouw duurder wordt, zal dat op een zeker moment een aantrekkelijk businessmodel worden. Tot die tijd zullen we ook steeds meer technologie in het veld gaan zien – oogstrobots, drones, sensoren. Naarmate gewasbescherming met chemicaliën verder onder druk komt te staan, zal nieuwe technologie worden gebruikt om de groeicondities van gewassen te optimaliseren.”

Bron: NPM Capital


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven