Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Paprikateler Antonie Teeuwen over de liefde voor de klok en samenwerken

"Een teler moet niet te veel invloed willen hebben"

Meer dan vijftig jaar geleden begon de vader van paprikateler Antonie Teeuwen aan de andere kant van Noord-Limburgse Grashoek een vollegrondsbedrijf met teelt van onder meer wortelen, prei en witlof. Beetje bij beetje verschoof de teelt, met producten als sla en koolrabi, richting kas. "Rond 1985 kwam mijn broer Ruud bij mijn ouders in het bedrijf en ik zeven jaren later omdat ik na mijn studie aan de HAS eerst nog vier jaar als vertegenwoordiger heb gewerkt. In 1992 ben ik toen ook in de maatschap gestapt. Het bedrijf had op dat moment een omvang van 2,5 hectare met als teelt paprika.

Na het overlijden van mijn vader hebben Ruud en ik nog even samen het bedrijf gerund, maar omdat het voor mijn gevoel toch een beetje twee kapiteins op een schip was, ben ik in 1998 voor mezelf begonnen en heb een jaar later op deze locatie in glastuinbouwconcentratiegebied De Kievit een volledig nieuwe kas van twee hectare gebouwd. In de loop van de jaren daarna is dat uitgegroeid tot de huidige kas van acht hectare, waarin ik met de nieuwste technieken uitsluitend rode paprika teel," zegt Antonie.

Hij heeft er bewust voor gekozen om het bij die omvang te laten om alles nog zelf onder controle te kunnen houden. Glimlachend: "Ik ben van nature nogal een controlfreak en ook nog eens vrij perfectionistisch ingesteld, dus dan moet je geen megagroot bedrijf willen hebben want dat werkt dan natuurlijk niet. Met één meewerkend voorman en circa tien vaste medewerkers is het allemaal goed te overzien."

Heeft hij nooit overwogen om een andere teelt te kiezen, anders gevraagd: wat maakt de teelt van paprika’s zo aantrekkelijk? "Je wordt er niet smerig van, haha. Nee, ik heb in mijn schooltijd stage gelopen bij een paprikabedrijf en van meet af aan heb ik dat een boeiende en spannende teelt gevonden, waar je steeds weer met nieuwe uitdagingen te maken krijgt. En het is daarnaast ook nog eens een ontzettend lekker product."

Samenwerking
Teeuwen is al sinds jaar en dag lid van Pamosa en Royal ZON. Is daarmee de conclusie gerechtvaardigd dat hij een man van de samenwerking is? "Ja, dat coöperatieve is er bij mij met de paplepel ingegoten, mijn vader was ook iemand van besturen, samenwerken en samen oplossingen bedenken. Als je niet kunt delen, kun je ook niet vermenigvuldigen, is wat dat betreft een beetje mijn motto. Bij ZON voel ik me daarom ook wel helemaal thuis, waarbij overigens ook mijn liefde voor de klok een belangrijke rol speelt. Bij een product als paprika, met sterke fluctuaties in de aanvoer, heb je de daghandel echt nodig en is het gewoon niet mogelijk om alles in contracten te gieten. Door dat inzicht ben ik de laatste jaren ook minder gaan focussen op de kilo’s en meer gaan letten op de kwaliteit. Je moet echt zorgen dat je in de markt een verschil maakt en met alleen maar meer kilo’s lukt je dat niet."

Sinds begin april maakt Antonie Teeuwen ook deel uit van de Klankbordgroep van ZON, die eind dit jaar advies moet uitbrengen aan het bestuur over de toekomstige koers van Royal ZON. "Ik vind het belangrijk om daarover mee te denken, maar tegelijkertijd vind ik dat we als telers eigenlijk te veel invloed willen hebben op het beleid van het bedrijf. Professionals moeten de richting bepalen. Als teler moet je dat natuurlijk wel kritisch volgen, maar we moeten niet zelf de koers willen gaan uitzetten. Datzelfde geldt voor de verkoop. Ik heb zelf vier jaar op de weg gezeten als vertegenwoordiger en weet hoe moeilijk het is om nieuwe klanten te vinden. Dat moeten we volgens mij overlaten aan de professionals.

Maar even terug naar de klankbordgroep: de verkoop van Fresh Park Venlo heeft natuurlijk links en rechts bij leden wieltjes aan het draaien gebracht die het proces om na te denken over onze gezamenlijke toekomst in een stroomversnelling hebben gebracht. Ik vind persoonlijk dat die pot met geld niet de drive moet zijn om iets wel of niet te gaan doen als je het over de strategie richting toekomst hebt, want je moet eerst nadenken over wat je eigen visie is, los van dat geld. Gelukkig zijn er binnen de klankbordgroep meer leden die er zo over denken. Inhoudelijk ben ik zelf voorstander van het verder uitbouwen van de klok en het bouwen van een sterk ZON-merk."

Toekomst
Teeuwen heeft zelf nog een jaar of tien ‘te gaan’: gaat dat op de huidige manier gebeuren of heeft hij nog andere ambities? "Dat is wel een actueel punt. Mijn kinderen hebben geen belangstelling om in het bedrijf te komen, dus ik ben wel aan het nadenken hoe we verder gaan. Voorlopig is dat doorgaan zoals het nu gaat."

Dit, voor deze publicatie enigszins aangepaste, artikel verscheen eerder in ZON-magazine.

Voor meer informatie:
Royal ZON
www.royalzon.com/nl 
info@royalzon.nl 

 

Teegrow
www.teegrow.nl 

Antonie Teeuwen
info@teegrow.nl 

Publicatiedatum: