Loopt de Franse hypermarché op haar laatste benen?

De reusachtige Franse supermarkten, met hun uitgestrekte versafdelingen en goed bevoorrade wijnschappen, wisten de lokale bevolking en toeristen decennia lang te bekoren, maar zijn hun dagen nu geteld? 

Deze maand kondigde de Franse supermarktgigant Carrefour een grootschalig herstructureringsplan aan, wat zal leiden tot het verlies van 3.000 banen. De bekendmaking kwam een paar weken nadat Auchan, een andere grote naam, liet weten dat het 21 verliesgevende filialen gaat verkopen, waardoor er 700 banen op de tocht staan.

Carrefour, Europa's grootste retailer, heeft gezegd dat zij van plan is om de nadruk op voeding te leggen en dat de overige zes sectoren (tankstations, witgoed, sieraden, etc) zullen worden gereorganiseerd. 

Frankrijk telt in totaal meer dan 2.000 hypermarkten, die zo mogen heten als zij over een winkeloppervlak van minimaal 2.500 m2 beschikken. Het segment wordt gedomineerd door vier grote namen: Carrefour, Auchan, E. Leclerc en Inter-Marché. 

Toen in de jaren zestig van de vorige eeuw de eerste hypermarkten verrezen, was dit een baanbrekend concept en had het land een voorbeeldrol in Europa. 

Toeristen waren met stomheid geslagen over de afmetingen van de winkels en het enorme assortiment aan producten, variërend van eten en drinken tot huishoudproducten en zelfs tuinmeubelen. Voor een groot deel van de lokale bevolking stond er wekelijks een uitstapje naar een reusachtige supermarkt buiten de stad op het programma, waar alles onder één dak verkrijgbaar was. Nog altijd hebben veel Fransen een zwak voor deze winkels maar desondanks lijkt het erop dat het veranderde shopgedrag en de concurrentie van e-commerce het voortbestaan van de hypermarché in gevaar brengen.  

In april onthulde Auchan bijvoorbeeld dat 21 van haar filialen niet winstgevend meer zijn. 

De Franse retaildeskundige Frank Rosenthal vertelde aan het blad Les Inrockuptibles dat het de non-foodafdelingen zijn die deze grote supermarkten de das om doen. De grootste hypermarkten verkopen een duizelingwekkend assortiment aan producten, van kleding en schoenen tot aan elektronica, boeken en dvd's. 

Het is echter de opkomst van internetwinkels waardoor deze sector het hardst is geraakt. "De hypermarché had nog nooit zoveel concurrentie te duchten," legde Rosenthal uit. 

Al in 2017 waarschuwden analisten van Xerfi in een rapport dat de hypermarché 'een symbool van massaconsumptie is dat vandaag de dag niet meer geaccepteerd wordt' en dat dit soort winkels zichzelf snel 'opnieuw uit moet vinden'. 

In het rapport is te lezen dat grote retailers online winkelen niet langer als een bedreiging moeten beschouwen maar het aan moeten grijpen als een kans om nieuwe ervaringen voor hun klanten te creëren." 

Ze moeten hun winkelcentra veranderen in aantrekkelijke plaatsen waar mensen niet allen naartoe gaan om boodschappen te doen maar ook ter ontspanning, zo schrijven de analisten. 

Vorig jaar presenteerde Carrefour een vijfjarenplan om haar kosten te drukken, e-commerce-investeringen een impuls te geven en samen te gaan werken met de Chinese gigant Tencent. 

Het plan bestaat onder meer uit het uitbreiden van het aantal gemakswinkels en een grotere focus op biologische producten en huismerken. 

Er wordt vaak ten onrechte gedacht dat Carrefour de eerste hypermarché in Europa heeft gebouwd maar eigenlijk behoort deze eer toe aan het Belgische bedrijf Grand Bazar, waarvan de eerste mega-supermarkt al in 1961 haar deuren opende. 

De teloorgang van de hypermarché werd al door velen voorspeld. Toch zullen deze reusachtige supermarkten nog geruime tijd beeldbepalend zijn voor het Franse platteland, maar dan wellicht in een aangepaste vorm. 

Bron: The Local.fr 


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven