Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Henk de Jong, De Jong Verpakking:

“Een bedrijf moet qua karakter en activiteiten bij de groep passen”

Tholen - Sinds de start van De Jong Verpakking in 1995 is het bedrijf gericht geweest op uitbreiding van volume en heeft de specialist in golfkartonnen verpakkingen voor de AGF en industrie stap voor stap gewerkt aan uitbreiding in verschillende markten, zoals bijvoorbeeld AGF, bloemen en planten of eieren.

Van meet af aan is de strategie van het bedrijf geweest om de markt te vergroten. Dit is deels gerealiseerd door groei in het kernbedrijf, voor een ander deel is de groei afkomstig uit overname van andere bedrijven die in de loop der jaren aan de groep zijn toegevoegd. Daarbij is niet iedere kandidaat geschikt voor De Jong Verpakking. Een bedrijf moet qua karakter en activiteiten bij de groep passen. Met twee nieuwe overnames bouwt De Jong Verpakking verder aan stevig fundament in Noordwest Europa.

Foto: Henk en dochter Merlin op Fruit Logistica 2019.

Deze meest recente toevoegingen aan de portfolio van De Jong Verpakkingen zijn Gaster Wellpappe - golfkarton producent met vestigingen in Heidelberg en Augsburg - en Rudico - producent van pre-print in Eerbeek. Pre-print is vooraf bedrukt papier dat later tot golfkarton wordt verwerkt. Op die manier voorkom je het  ribbeltjes-effect dat bij het rechtstreeks bedrukken van golfkarton zichtbaar is. “Eigenlijk is het wel een van de mooiste manieren om mooie dozen te maken,” zegt Henk de Jong, eigenaar van De Jong Verpakking. “Rudico maakt ook clichees voor bedrukkingsmachines, dus dat hebben we nu ook in eigen huis. Het was voor ons een mooie overname.”

Consumentenverpakkingen
Traditioneel is De Jong altijd vooral gericht geweest op transportverpakkingen, maar begeeft zich nu ook op de markt van consumentenverpakkingen. Henk signaleert een grote omslag in deze kleinverpakkingen. Waar tot voor kort appelen, tomaten of bananen vrijwel uitsluitend in plastic werden verpakt, is er nu heel veel vraag naar kartonnen schaaltjes en bakjes voor groenten en fruit. “Karton is een heel mooi alternatief voor het gebruik van plastic. Het is schoon en het is hernieuwbaar.”

Hoewel de markt voor de kleinverpakkingen voor De Jong een relatief nieuwe is, biedt het potentieel.  “We hebben zoveel vraag van onze huidige klanten om mee te denken in kartonnen consumentenverpakkingen, dat we daar zeker in gaan investeren.”

Kartonnen omverpakkingen voor AGF
Henk pleit ervoor om, naast het gebruik van kartonnen consumentenverpakkingen, ook voor omverpakkingen voor AGF het gebruik van karton te overwegen. Karton biedt vele voordelen vooral op het gebied van hygiëne en  het optimaliseren van transport. Doordat karton nieuw is, is het schoon en is er geen sprake van onwenselijke bacteriën. Kartonnen fusten vergen minder transport doordat ze weinig gewicht hebben en omdat ze na gebruik worden samengeperst en weer gerecycled. Dat recyclen vindt plaats in het land van bestemming van de doos, de verpakkingen hoeven niet terug naar het land van herkomst vervoerd te worden.

Maar ook het vervoer van de gevulde kartonnen omdozen is efficiënter. Dozen zijn precies op maat van het te verpakken product te maken, zodat de gehele doos gevuld kan worden maar ook zodat de gehele vrachtwagen gevuld kan worden en er geen lucht wordt vervoerd. “Dat is een groot voordeel ten opzichte van plastic, waar er maar 10 verschillende afmetingen zijn waar men het mee moet doen,” licht Henk toe. Momenteel gebruikt ongeveer de helft van de retailers karton voor de transportverpakking. De andere helft kiest voor plastic fusten.

Hernieuwbaar
Voor het produceren van golfkarton wordt veelal gebruik gemaakt van gerecycled papier aangevuld met nieuw papier. Het nieuwe papier wordt dan weer vervaardigd uit Scandinavisch en Oost Europees hout. In deze landen is er de verplichting om bij het kappen van één boom, drie nieuwe bomen terug te planten.  “Dus hoe meer nieuw papier we gebruiken, hoe meer bossen erbij komen,” vertelt Henk.

Daarnaast wordt 80 tot 90% procent van het karton weer hergebruikt. Karton is ongeveer acht tot tien maal te hergebruiken, daarna verliest het aan kracht. Door telkens een mix van nieuw en gerecycled materiaal te gebruiken, kan het papier veelvuldig opnieuw gebruikt worden. Als voorbeeld noemt Henk een tomatendoos waarvoor karton wordt gebruikt dat is opgebouwd uit vijf lagen. Een van die lagen zal uit nieuw papier bestaan waardoor er voldoende vezels aanwezig zijn voor een stevig eindproduct.

Onderscheidend
Een ander voordeel van het gebruik van dozen is dat je ze kunt bedrukken en daarmee onderscheidend kunt zijn of een boodschap over kunt brengen. De Jong Verpakking ziet dat er behoefte is voor bedrijven om onderscheidend te kunnen zijn. “Zeker als je een eigen merk in de markt wilt zetten, kun je je met een mooi bedrukte doos onderscheiden.”

Snelheid
Henk signaleert dat voor veel klanten specifiek in de AGF-sector –waar gewerkt wordt met verse en bederfelijke producten- snelheid van leveren essentieel is. Vaak is maar heel kort voor het leveren van de dozen bekend welke hoeveelheid nodig is. Een voorbeeld is de tomatenkweker die in een zonnige week misschien wel drie kg tomaten per m² plukt, maar bij mindere weersomstandigheden wellicht maar tot 1,5 kg komt. Voor het aantal verpakkingen dat de teler nodig heeft, maakt het een groot verschil. Het vereist maatwerk en meedenken met de klant. “Dat is wel onze kracht, snel leveren, op tijd  leveren, voldoende voorraad en nooit nee verkopen,” licht Henk toe. 

Dit artikel verscheen eerder in editie 3, 33e jaargang van vakblad AGF Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.  

Voor meer informatie:
De Jong Verpakkingen
Publicatiedatum: