194 miljoen euro verlies voor telers als gevolg van plasticgebruik

Spaanse AGF-sector streeft naar duurzaamheid met kartonnen verpakkingen

Verpakkingen zijn een essentiële factor geworden in het bevorderen van de duurzaamheid van de economie. De huidige wetgeving promoot het gebruik van vernieuwbare, recyclebare en biologisch afbreekbare verpakkingen, zoals karton, papier of hout. Toch is er nog steeds behoefte aan een grotere bewustwording onder ondernemers en een verandering in de bedrijfsstructuur. Dat geldt in ieder geval voor de verpakkingen van groenten en fruit, een markt die wordt gedomineerd door plastic.

Dit probleem werd door verschillende experts uit de sector besproken tijdens het forum 'Verpakkingen voor landbouwproducten nader bekeken: rentabiliteit en duurzaamheid', georganiseerd door El Economista. Twee belangrijke conclusies die hieruit voortkwamen waren dat het van belang is om de teler vrij te laten in zijn keuze voor het verpakkingsmateriaal voor zijn producten en dat politici erop gewezen moeten worden dat ze een einde moeten maken aan systemen die de prijzen van levensmiddelen verhogen en schade toebrengen aan zowel de teeltsector als het milieu in Spanje.

Certificering

Volgens José Cabrera, voorzitter van het Instituut voor Duurzame Productie, zou de EU, om het sociale - en milieu-aspect van deze kwestie aan te pakken, bijvoorbeeld een certificaat van duurzaamheid kunnen introduceren, dat geldig is voor alle telers en exporteurs van groenten en fruit. Ook zouden er specifieke doelen vastgesteld moeten worden om de financiële kant van de zaak aan de orde te stellen. "Er is sprake van een economisch belang. Volgens onderzoeken gaat het om 200 miljoen euro per jaar, die wordt betaald uit de broekzak van telers en dat moet rechtgezet worden", aldus Cabrera.

Deze verliezen vertalen zich bovendien niet alleen in een lager inkomen voor telers. Ramón Tubío, co-auteur van "Vergelijkende kostenanalyse: Golfkartonnen verpakkingen versus herbruikbaar plastic", benadrukt dat deze verliezen leiden tot minder financiële middelen in de samenleving voor "innovatie, marktontwikkeling en werkgelegenheid, evenals een lager beschikbaar inkomen voor de Spaanse landbouwsector". Kunststof kratten brengen hogere kosten met zich mee dan kartonnen dozen en dit is terug te zien in de omzet. De eerstgenoemden, legt Tubío uit, moeten gehuurd worden en vaak zijn de afmetingen niet geschikt, waardoor telers zich genoodzaakt zien om "lucht te vervoeren". Kunststof kratten brengen bovendien extra borgkosten met zich mee in verband met verlies of beschadiging en deze kunnen oplopen tot 3,86 euro per eenheid. Bovendien kunnen ze minder dan 50 keer gebruikt worden, wat ze minder efficiënt maakt dan kartonnen dozen, die tegen een bepaalde prijs opnieuw in de keten kunnen worden gebracht door middel van recycling.

Verliezen voor landbouwsector als gevolg van het gebruik van plastic bedragen 194 miljoen euro

Volgens de analyse, die Tubío een aantal jaar geleden deed voor Proexport en Coexphal, kunnen de verliezen voor de landbouwsector als gevolg van het gebruik van plastic oplopen tot 194 miljoen euro. Dit cijfer is gebaseerd op een studie naar de uitgaven die worden gedaan voor het gebruik van plastic versus karton.

De expert benadrukt ook dat de etikettering van plastic kratten duurder is en een belemmering voor telers om aan "branding" te doen, iets dat vandaag de dag van fundamenteel belang is voor elke handelaar.

Met dit systeem, zegt hij, worden Spaanse tomaten bijvoorbeeld "een commodity, onafhankelijk van waar ze vandaan komen, omdat het moeilijk is om de plaats van herkomst aan te geven. Je komt ze tegen in Duitsland en ze zijn allemaal hetzelfde. Op die manier verandert een internationaal topproduct in een commodity, waardoor de sector van supermarkten machtiger wordt", voegt Tubío toe.

De voorzitter van Proexport is van mening dat het van essentieel belang is dat de autoriteiten onderzoek doen en groenten- en fruittelers de "vrijheid" bieden om de verpakking te kiezen die ze willen met de consument voor ogen. "We zien dat de maatschappij voorloopt op de distributieketen en we willen hier al sinds lange tijd in meegaan. Het is namelijk diezelfde maatschappij die ons uiteindelijk zal beoordelen", merkt hij op.

Het complete artikel is te vinden op eleconomista.es


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven