Kijkend naar de hoeveelheid fruit die is afgezet, is 22% van het aardbeienseizoen in het Spaanse Huelva inmiddels achter de rug. Volgens Rafael Domínguez, voorzitter van Freshuelva, was dat rond dezelfde tijd vorig jaar 30%.

"Tot een week geleden verliep de aardbeienoogst langzamer dan gebruikelijk en waren er weinig aardbeien beschikbaar. In de afgelopen week is de oogst weer opgeleefd, doordat het warmer was en we meer uren daglicht hebben gehad", vertelt Domínguez.
Naarmate de hoeveelheden toenamen, zijn de prijzen gedaald. Deze liggen nu ongeveer 8% lager dan in dezelfde periode van het vorige seizoen, terwijl er nog steeds minder aardbeien beschikbaar zijn dan toen. Een van de belangrijkste oorzaken hiervoor is volgens Domínguez de concurrentie vanuit andere plaatsen van herkomst, die veel meer product naar de markt hebben verzonden dan Huelva.
Overaanbod uit Italië
"Hoewel Italië vorig jaar te maken had met een grote daling van de oogst vanwege ongunstige weersomstandigheden, komt het land dit jaar met een overvloedige oogst. Ook in Portugal en Marokko is er sprake van aan aanzienlijke groei van de aardbeien- en frambozenoogst. Marokko heeft zijn frambozenverzendingen naar Europa zelfs bijna verdubbeld, hetgeen een prijsdaling van ongeveer 31% voor onze frambozen heeft veroorzaakt dit jaar".
Met betrekking tot de aardbeien die in de komende tijd geoogst zullen worden stelt Domínguez: "Als het weer goed blijft en er zich geen grote temperatuurschommelingen voordoen, is de verwachting dat het fruit van goede kwaliteit zal zijn. Het fruit dat op dit moment geoogst wordt, is stevig en levert geen fytosanitaire problemen op".
Vraag uit Midden-Oosten neemt toe
Volgens de voorzitter van Freshuelva blijven de Europese markten de belangrijkste bestemmingen voor de aardbei en het andere zachtfruit uit Huelva, hoewel de vraag vanuit het Midden-Oosten de laatste jaren toeneemt. De sector kijkt ook uit naar een spoedige opening van de Chinese markt, met name voor de blauwe bes, hoewel er ook andere Spaanse producten op de wachtlijst staan, zoals kaki's en kersen.
"Er is steeds meer vraag naar Spaans zachtfruit. Om te kunnen blijven groeien, is het echter wel nodig dat we beschikken over een grotere en betere infrastructuur". Domínguez stelt dat de sector dit jaar de nadruk zal leggen op de promotie van de blauwe bes om de consumptie van dit fruit in Spanje te laten toenemen. "Alle spelers in de sector moeten zich hiervoor inspannen, ook de grote supermarkten".
Freshuelva is uitgenodigd voor de bijeenkomst van de Spaans-Frans-Italiaanse Contactgroep voor de Aardbei, die op 14 en 15 maart zal plaatsvinden in Italië. Daar zal onder andere gesproken worden over het verloop van het seizoen in deze landen, evenals over de mogelijke opening van nieuwe markten en de regelgeving inzake toegestane werkzame stoffen in de aardbeienteelt.