Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Belgische coöperaties gaan uitdaging aan om AGF-sector te verduurzamen

VBT onthult vernieuwe duurzaamheidsstrategie op Fruit Logistica

Tholen – Donderdag 7 februari werd op de Fruit Logistica de vernieuwde duurzaamheidsstrategie gepresenteerd door VBT-voorzitter Rita Demaré en algemeen secretaris Luc Vanoirbeek. Het keurmerk Responsibly Fresh dat in 2012 werd gepresenteerd blijft een herkenningspunt, maar de nieuwe basislijn ‘Goodness by nature’ legt de klemtoon op de producten die van nature gezond zijn en op een duurzame manier worden geteeld. 


Rita Demaré en Luc Vanoirbeek bij het nieuwe logo

“Wat echt Belgisch was aan het originele duurzaamheidsplan, is dat het een plan was dat we echt samen deden. We hebben besloten als VBT dat we het plan moesten vernieuwen. Niet omdat het eerste plan niet succesvol was, maar omdat in zes jaar de markt sterk is veranderd”, aldus Luc Vanoirbeek. Responsibly Fresh is in 2012 opgericht en destijds ook gepresenteerd op de beurs in Berlijn. Met Responsibly Fresh hebben groenten- en fruittelers en de coöperaties de voorbijgaande jaren inspanning geleverd richting duurzame ontwikkeling. De inspanningen zullen onverminderd voorzetten, maar in de vernieuwde strategie zullen de coöperaties en hun telers ook de andere belanghebbenden in de keten betrekken bij het duurzaam ondernemen. 

De drie nieuwe accenten voor de vernieuwde aanpak zijn:
1. Coöperatief ondernemen is duurzaam ondernemen
2. Wat duurzaam is gemaakt, wordt gezond gesmaakt
3. Vooruitgang met respect voor de natuurelementen

Met de nieuwe duurzaamheidsinspanningen willen de betrokken partijen uit de groenten- en fruitsector een bijdrage leveren aan het verwezenlijken van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties. 

Het VBT is eigenaar van het Responsibly Fresh-keurmerk en de huidige deelnemende coöperaties zijn BelOrta, Belgische Fruitveiling, Coöperatie Hoogstraten, Limburgse Tuinbouwveiling en de REO Veiling.  

Voor meer informatie:
Luc Vanoirbeek
Verbond van Belgische 
Tuinbouwcooperaties (VBT)
Tiensevest 136
B-300 Leuven
+32(0)1620 0080
[email protected]    
www.vbt.eu     

Gerelateerde artikelen → Zie meer