Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Inkooptest toont groot lokaal aandeel, maar kenmerking is misleidend

Seizoensgroenten in supermarktschappen van Sachsen komen meestal uit de regio

Zelfs discounters bieden lokale groenten en lokaal fruit aan, toont een inkooptest. De kenmerking is echter misleidend, meldt freiepresse.de. Hans-Wolfgang Mögel koopt zijn groenten en fruit grotendeels op de weekmarkt. De gepensioneerde uit Dresden geeft daarbij de voorkeur aan lokale producten. Maar doen de markten hun goede naam eer aan? En in hoeverre kunnen klanten lokale groenten en lokaal fruit ook in de supermarkten en discounters herkennen? Hans-Wolfgang heeft het samen met Birgit Brendel van 'Verbraucherzentrale Sachsen' getest.

De weekmarkt
In houten kistjes en op tafels liggen pompoenen, uien en wortelen van tuinderijen uit de omgeving. Handgeschreven briefjes wijzen erop dat hier de jongste komkommers uit Dresden-Omsewitz liggen en dat de radijzen in Radebeul groeiden. „Deze informatie hoeft niet verplicht gegeven te worden", zegt Birgit. Het levensmiddelrecht verplicht de teler of handelaar van verse groenten en fruit enkel om het oorsprongsland te noemen. Alle andere informatie die gegeven wordt is vrijwillig.

Maar hoe betrouwbaar is deze informatie? De controle is een opgave van het onderzoeksbureau Sachsen. Over het algemeen zijn de levensmiddelcontroleurs een- tot tweemaal per jaar onderweg om weekmarkten te bezoeken. Ze checken of producten met regionale kenmerking daadwerkelijk uit de omgeving stammen, door pakbonnen en rekeningen te controleren, zegt Jörg Förster van het ministerie van Consumentenbescherming Sachsen. „Bij vermoeden dat er iets niet klopt worden er monsters genomen", zegt hij.

Supermarkten en discounters
Daarbij hebben ook de meeste supermarkten en discounters lokale groenten en lokaal fruit in het assortiment. Dat heeft voordelen. De transportafstanden zijn kort, de producten blijven vers, klanten identificeren zich met de producten uit hun regio en zijn tevreden als hun winkel deze producten verkoopt. En wie tevreden is, komt terug. „We nemen in principe, indien mogelijk, zoveel mogelijk groenten en fruit uit Duitse teelt af", zegt Aldi-Nord-woordvoerder Verena Lissek. Het concern labelt verpakte producten in toenemende mate met het in Duitsland bekende 'Regionalfenster'-keurmerk.

Dit keurmerk maakt duidelijk waar producten geteeld zijn en waar ze verpakt werden. Naast dit keurmerk gebruikt men echter nog tal van andere herkomstkenmerken binnen de Duitse retail. Soms kan deze kenmerking ook misleidend zijn. Zo is het bijvoorbeeld bij verwerkte groenten en verwerkt fruit niet eens verplicht om het oorsprongsland van een product aan te geven, enkel het adres van degene die het product op de markt brengt is voldoende. Hierdoor kan het gebeuren dat de tomaten voor een tomatenmerk die als Italiaans gelabeld worden en in Italië worden verpakt, daadwerkelijk in China gegroeid zijn.

Dezelfde kenmerkingsplicht geldt voor jam en marmelade. Hans-Wolfgang eet bijvoorbeeld graag 'Mühlhäuser Pflaumenmus'. „Op de verpakking staat Mühlhausen, dus moeten deze moes en de daarvoor gebruikte pruimen uit Thüringen stammen", vermoedt hij. Birgit Brendel heeft echter haar twijfels: „Dat hoeft bij jam niet aan worden gegeven." Het fruit hoeft geeneens uit Duitsland te stammen, maar kan wereldwijd voor de verwerking geïmporteerd worden.

Conclusie
Bij Rewe en Konsum kan de klant in een oogopslag in het schap herkennen of wortelen, sla en dergelijke uit de regio komen, bleek uit de inkooptest van Hans-Wolfgang en Birgit. Bij veel discounters is dat echter bijzonder lastig. Velen werken weliswaar met een regionaal keurmerk, maar vaak is dit op de achterkant van de producten verstopt. Over het algemeen verwarren de verschillende keurmerken. „We hopen dan ook dat alle winkels het uniforme Regionalfenster-keurmerk gaan gebruiken", aldus Birgit.

Publicatiedatum: