Fotoreporage ExpoSE Karlsruhe vol duurzame materialen en moderne rassen, ook voor asperges

"Karlsruhe nog altijd het kloppend hart van de aardbeienbranche"

Tholen - De ExpoSE in het Duitse Karlsruhe trok ook dit jaar weer veel publiek uit binnen- en buitenland. Naast de vele Duitse en Nederlandse standhouders waren onder meer Zuid- en Oost-Europa goed vertegenwoordigd op de aardbeien- en aspergebeurs. Dat deze sector momenteel volop in beweging is, bleek wel uit de vele innovaties op het gebied van verpakking, rasveredeling, maar ook automatisering en productpresentatie. Na een moeilijk seizoen staat de branche meer dan ooit voor belangrijke uitdagingen: het veranderende consumptiegedrag, maar vooral de klimaatverandering vraagt om voortdurende anticipatie in alle lagen van de productieketen.

Marcel Suiker, Marc van Gennip en Jan Robben, sinds kort ook actief voor de veredelaar, op de beurs voor Flevo Berry.

Bekijk hier de fotoreportage van onze collega's van Freshplaza.de.


John Vermeulen en Werner van Mullekom (Codema)

Nieuwe rassen
In zowel de zachtfruit- als de aspergesector worden geregeld nieuwe rassen op de markt gebracht met uiteenlopend succes. Aardbeientelers in Noordwest-Europa zijn zeer te spreken over de Sonsation, een ras dat relatief veel klasse 1-product en tegelijkertijd weinig uitval garandeert. Een van de blikvangers was echter de Limalexia, het allereerste veredelingsras van LimGroup dat officieel werd gepresenteerd en direct op veel interesse van de aanwezige bezoekers kon rekenen.

Verpakking
Productpresentatie gaat grotendeels gepaard met een passende verpakking en ook daar was op de ExpoSE volop aandacht voor. Het Poolse Sofrupak – vorig jaar winnaar van de innovation award – nam wederom van de gelegenheid gebruik een nieuwe verpakking te lanceren: dit keer gaat het op kleine kartonschaaltjes afgesloten met het natuurlijke materiaal cellulose. Ook in Duitsland wordt veelvuldig geëxperimenteerd met nieuwe verpakkingen. Zo heeft Baypack sinds een maand een nieuw kartonschaaltje voor zachtfruit in het assortiment opgenomen.

Henri van Hemert (Oerlemans Plastics)


Beekenkamp Verpakkingen: Joost van Ruijven en Aart-Jan Bos

Een andere trend die zowel op groot- als kleinverpakkingen betrekking heeft is het spelen met optiek. Zo zet Polymer in op zogenoemde WoodLock, een kunststof kratten- en displaysysteem met de textuur van hout dat onder meer in bio-supermarkten en bij telers die direct afzetten veel ingezet wordt. 

Bekijk hier de fotoreportage van onze collega's van Freshplaza.de.


Publicatiedatum:
Auteur:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven