Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuwe bedrijfsfilm voor paprikasorteerder MidFresh

4 miljoen gesealde paprika’s per jaar voor cruiseschepen en militaire bases

Tholen – De opname van een tv-programma in je bedrijf, het veranderen van afnemer én een 15-jarig jubileum. Drie goede aanleidingen voor het maken van een nieuwe bedrijfsfilm dachten ze bij paprikasorteerder MidFresh in Harmelen. Sinds eind augustus staat er een strakke, moderne bedrijfsfilm online met mooie dronebeelden van het gehele productieproces.

“De oude bedrijfsfilm was niet langer up-to-date nadat we vorig jaar zijn overgestapt naar Van Oers United als afnemer. Toen vervolgens het tv-programma Snobs & Sloebers van BNN belde voor opnames in onze loods, was dat een uitgelezen mogelijkheid om te laten zien wat echt werk is én om de nieuwe fusten op beeld vast te leggen”, lacht Berry Gresnigt, Halmanager bij de paprikasorteerder. “Omdat mensen na de uitzending toch zouden gaan Googlen en dan de oude fusten zouden zien, hebben we een nieuwe film laten maken. De drones vlogen over de machines, wat een mooi resultaat op heeft geleverd.”



Korte keten

In 2003 was MidFresh een opvallende nieuwkomer in een tijd dat het sorteren vaak nog gewoon in de schuur bij de kas gebeurde. “En dat gebeurt nog steeds veel”, vertelt Berry. “Hier in Harmelen hebben drie telers (Concordia, Van Dijk Bedrijven (nu Midberg) en SDG Paprika) destijds in samenspraak met de afnemer besloten onder één dak te gaan sorteren. De sorteerlocatie staat dus mooi midden tussen de drie teeltbedrijven in. De paprika’s rijden zo met treinen de sorteerloods binnen.”



Daar worden de paprika’s vervolgens vers gesorteerd. “Wij verpakken alles meteen in het juiste fust en onze klanten kunnen hun product hier direct komen ophalen. De veiling als tussenschakel in het proces is er hier nu dus niet meer bij.”

Cruiseschepen en militaire basis
Veel paprika’s gaan de grens over. Japan, de Verenigde Staten: het zijn geen uitzonderlijke bestemmingen. Bij MidFresh wordt jaarlijks ruim 9 miljoen kilo paprika’s gesorteerd en verwerkt, waarvan 4 miljoen stuks geflowpackt. Ook gaan veel paprika’s in 5-kilo dozen van het eigen merk ‘Freshwell’ de deur uit en is er sinds 2017 de mogelijkheid om paprika’s per stuk te sealen. “De houdbaarheid neemt door paprika’s te sealen enorm toe. Belangrijk op het moment dat paprika’s uiteindelijk op een cruiseschip belanden of lange tijd goed moeten blijven op een militaire basis.”



“Maar ook in kleine, afgelegen dorpjes in Noorwegen moeten de paprika’s goed aankomen en vervolgens lang houdbaar zijn. De transportkosten zijn hoog, dus wil je niet dat je een kwart van je pallet weg moet gooien bij aankomst. De paprika’s blijven zulke dunbevolkte gebieden langer in de winkel liggen. Uiteindelijk is zo’n stukje plastic dan zo slecht nog niet voor het milieu als je bedenkt dat er anders veel meer paprika’s weggegooid moeten worden.”



De verpakkingen worden ondertussen steeds duurzamer. “We sealen dagelijks paprika’s en flowpacken blijft ook belangrijk. Wel zien wij dat de stoplichtverpakking met daarin een gele, groene en rode paprika steeds minder gevraagd wordt, omdat de groene paprika’s bij de consument niet zo populair is. Wij doen daarom juist steeds meer met een combinatie van geel, rood en oranje. Verder zie wij ook dat bij het flowpacken er steeds minder plastic gebruikt wordt. Het stukje plastic dat de boel aan elkaar houdt, blijft, maar zo’n 80 procent van de flowpackverpakking is straks van papier.”

Sorteren op interne kwaliteit
Behalve de paprika’s uit de aangesloten teeltbedrijven, biedt MidFresh ook de mogelijkheid aan andere telers om hun paprika’s in Harmelen te sorteren. Dat MidFresh sinds 2010 de mogelijkheid heeft om de interne kwaliteit van paprika’s te checken, helpt daarbij. “In 2010 zijn wij gestart met een pilot samen met Aweta waarbij wij boven de sorteermachine een Inscan IQA, een sensor die het mogelijk maakt om de binnenkant van de paprika op bijvoorbeeld binnenrot te checken, hebben hangen. Tijdens die pilot die 3 jaar duurde, hebben wij samen met Aweta voor alle kleuren uitgevogeld hoe dat sorteren op interne kwaliteit moet. Inmiddels werkt dat goed. Regelmatig komen andere telers bij ons langs met kwaliteitsproblemen. Deze zomer nog, toen een teler problemen had met binnenrot. Hij hoefde na sortering bij ons in plaats van 100 procent nog maar 30 procent weg te gooien De rest van de paprika’s bleek toch nog goed te gebruiken voor consumptie.”

In de toekomst sluit Berry groei van MidFresh niet uit. Niet zozeer wat betreft het kasareaal, maar wel in de loods. “Daar zie ik er wel een extra flowpack- of seallijn bij komen. Op dit moment werken we met zo’n 40 man van februari tot november, volle bak. Vervolgens zijn onze veelal Poolse werknemers blij als ze in december naar hun familie kunnen, terwijl andere werknemers doorwerken in de kas of helpen bij het schoonmaken van de loods voor het volgende seizoen.”

Voor meer informatie:
MidFresh
www.midfresh.nl 
info@midfresh.nl 

Berry Gresnigt
berry@midfresh.nl 

AeroCam Company
www.aerocamcompany.com