Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
EVO tegen tachograafplicht bestelauto
Het Europees Parlement wil de tachograaf verplicht stellen voor zware bestelauto’s. Dit tot grote onvrede van EVO omdat een grote groep bedrijven door deze maatregel onevenredig hard wordt getroffen. Zij krijgen te maken met een extra kostenpost van 150 miljoen euro. Een buitenproportionele lastenverhoging, aldus de organisatie.
Voorstel Europees Parlement
De Europese Commissie heeft in de zomer van 2011 een voorstel gedaan om regelgeving voor de tachograaf aan te passen. Het Europees Parlement heeft in een reactie op dit voorstel een amendement aangenomen dat de tachograaf verplicht stelt voor voertuigen vanaf 2800 kilogram. Hierdoor zijn chauffeurs van zware bestelauto’s in Europa verplicht de tachograaf te gebruiken. In Nederland vallen minstens 75.000 bestelauto’s in deze groep.
Hoge kosten
De kosten voor de aanschaf van de tachograaf, het inbouwen en de aanschaf van tachograafkaarten en uitleesapparatuur zijn voor rekening van de bedrijven zelf. Zij krijgen hierdoor te maken met een extra kostenpost van 2000 euro per voertuig. Nederlandse bedrijven krijgen hierdoor gezamenlijk een totale kostenpost van ongeveer 150 miljoen euro voor hun kiezen. Voor Europa ligt dit bedrag nog hoger. EVO heeft uitgerekend dat het voorstel voor Europese bedrijven gezamenlijk ongeveer 4 miljard euro kost. Een absurde lastenverhoging voor de bestelautobezitter, vindt de verladersorganisatie.
Administratieve lasten
Chauffeurs van bestelauto’s krijgen daarnaast ook te maken met een administratieve lastenverhoging. Invoering van de tachograafplicht betekent dat bijvoorbeeld een schilder aan dezelfde regels moet voldoen als een internationaal opererend transportbedrijf, terwijl hij meestal alleen ’s alleen morgens naar een klus rijdt en ‘s middags weer terug. EVO noemt ook deze administratieve last buitenproportioneel.
Voorstel intrekken
Momenteel onderhandelt het Europees Parlement met de Raad van Transportministers over het voorstel van de Commissie. De Raad van Transportministers heeft laten weten het voorstel van het Parlement niet te steunen. EVO roept het Parlement dan ook op het voorstel in te trekken.
Voor meer informatie over EVO
Hoofdkantoor EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport