Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Foodmiles Train winnaar tweede Foodchallenge2020 - Voedsel en Duurzaamheid!
Foodmiles Train, een sociaal lokaal systeem, is het winnende idee van de tweede foodchallenge2020. De prijsuitreiking vond plaats tijdens de sessie "Ambitions in Sustainability" op de Food Valley Expo in Papendal. SRE kreeg een cheque ter waarde van € 1.000,- overhandigd.
De Foodmiles Train is een elektrische /solar aangedreven trekker of locomotief die een verzameling karretjes door de wijk rijdt. Elke wagon heeft een eigen functie. Afval ophalen waarbij het groen afval naar de lokale boeren gaat voor vergisting. Mensen die afval inleveren ontvangen hiervoor foodmiles. Vanuit een ander karretje wordt eten verkocht, deels toegevoegd door lokale telers met streekproducten. Het eten kopen kan met foodmiles. De foodmiles train kan ook dienen als lokaal vervoer voor schoolkinderen of ouderen/gehandicapten. Dit idee kan in samenwerking met bijvoorbeeld SRV en Van Gansewinkel worden uitgewerkt
De inzending is gedaan door een groep collega's van het SRE, die dit idee tijdens een co-creatiesessie gezamenlijk hebben uitgewerkt en ingediend. Joris Rops nam namens het SRE de prijs in ontvangst. "Geweldig! Daar ben ik heel blij mee. Het was ook leuk en inspirerend om op deze manier mee te doen aan de Foodchallenge2020" aldus Joris.
Food en design
In de derde uitdaging van de Foodchallenge2020 staat het thema design centraal. Hoe kan design bijdragen aan de voedseluitdagingen die op ons afkomen? Denk daarbij aan het vertalen van marktbehoefte naar nieuwe producten, aan de vormgeving van het product, maar ook aan verpakkingen.
Ideeën rondom Design & Food kunnen tot het einde van 2012 gedeeld worden via www.FoodChallenge2020.com en ons volgen kan via @food2020 op Twitter.