Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
België exporteerde in 2011 voor 60 mln aan groenten en fruit naar Spanje

VLAM kijkt terug op succescolle Fruit Attraction

Van 24 tot 26 oktober vond de vierde editie van Fruit Attraction plaats, een opkomende groente- en fruitbeurs in Madrid. VLAM was samen met vier groente- en fruitexporteurs voor de eerste keer op deze vakbeurs van de partij. De drukte op de beursvloer vormde alvast het bewijs dat deze beurs zijn plaats verdient op de beurskalender.


Meer dan peren en prei

De handel tussen Spanje en België is vrij stabiel. Belgische export vertegenwoordigde in 2011 ongeveer 50 miljoen euro aan vers fruit en 10 miljoen euro aan verse groenten. De meest populaire Belgische groenten zijn prei, tomaten, kropsla, paprika en op de vijfde plaats witloof. Bij fruit zijn de meest populaire producten peren - vooral de beroemde Belgische Conference, appels en aardbeien.
De volgende editie van Fruit Attraction vindt plaats van 16 tot 18 oktober in de Feria de Madrid.

Beurs groeit

Voor het vierde jaar op rij werden de beurshallen van de Feria de Madrid omgetoverd tot een platform voor producenten en leveranciers uit de groente- en fruitsector. Fruit Attraction is zich de voorbije vier jaren aan het opwerken tot een belangrijk professioneel forum voor de Spaanse én internationale markt. Dat valt duidelijk af te leiden uit de exponentiële groei van beursoppervlakte, deelnemers en bezoekers. Dit jaar stelden 597 bedrijven hun producten voor een groei van 6,5% in vergelijking met de editie in 2011. De oppervlakte kende met 16.900m² een groei van 16%. Behalve de lokale bezoekers waren er ook opvallend veel buitenlandse delegaties uit Scandinavië, Italië, Rusland, Frankrijk en zelfs Zuid-Amerika aanwezig.



Belgische deelname

VLAM organiseerde dit jaar voor de eerste keer een collectieve stand, waarop vier exportbedrijven hebben ingetekend: Calsa, Devos Group, Vanco Belgium en Vergro. De Belgische bedrijven ontvingen hun contactpersonen in een stand van 32m² in hal 5. Een grote presentatiewand toonde sfeervolle productfoto’s en een uitgebreide productpresentatie van diverse groente- en fruitsoorten zette het brede assortiment in de kijker. In de hangende bollen, die verwijzen naar het Atomium, werd weer een mooie variatie aan Belgische producten op een originele manier gepresenteerd: hardfruit, tomaten, paprika en tomatenspecialiteiten. Daarnaast werd ruimte voorzien om enkele topproducten waaronder prei, witloof en sla, op een meer prominente plaats voor te stellen. Naast de VLAM-stand waren ook Veiling Hoogstraten en BFV vertegenwoordigd met een eigen stand.
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer