Tholen - Tijdens de bijeenkomst van de Businessclub Fresh Park Venlo gaf Gerjo Scheringa, de nieuwe algemeen directeur van ZON Holding, een opvallend openhartig inkijkje over zijn eerste 150 dagen aan het roer bij de Venlose organisatie. "Directiewisselingen, NMa en Pamosa waren mijn eerste observaties. Nadat ik mijn handtekening had gezet, stond er in het Financieel Dagblad de volgende dag een artikel over de Pamosa-telers met als laatste zin 'Wellicht kan de nieuwe directeur Gerjo Scheringa rust brengen'. Nou, dat beloofde wat."
Verder noemde Scheringa, de complexe organisatie en vergadercultuur als zaken die hem opvielen binnen de ZON-organisatie. "Er waren veel projecten en er was te weinig prioriteitsstelling. Daarnaast was er ook nog eens onrust in de sector met grote investeringen vs cashflow en de GMO-aanscherpingen. ZON wordt door de telers weleens het Ministerie van Groenten en Fruit genoemd, maar we hebben dan ook wel een paar hele mooie pareltjes, zoals Tasty Tom en onze zachtfruitdivisie. Alleen was er behoefte aan sturing, duidelijkheid en visie."
"Ook heeft ZON te maken met de crisis. Allereerst was er dit jaar een tegenvallende aanvoer in verband met de weersomstandigheden. Verder hebben we te maken met hoge overheadkosten en een mindere performance van Fresh Park Venlo door leegstand en faillissementen. Onlangs kregen we ook nog eens een voorlopige boete van 1 miljoen euro opgelegd door het Productschap Tuinbouw, omdat we de GMO-regels niet zouden zijn nageleefd", zo vervolgde Scheringa zijn presentatie.

Afgelopen zomer werd door de ZON-directie al een melding gedaan van de reorganisatie die gaat plaatsvinden, onder de noemer 'Huis op Orde', waarbij er volgend jaar tussen de 25 en 35 medewerkers worden ontslagen. "Als we bij ZON Holding een zonnige toekomst willen hebben, moet het huis op orde zijn", zo stelde de nieuwe algemeen directeur. "Dit willen we bereiken door een structurele kostenbesparing van 4 tot 5 miljoen euro, het vergroten van de commerciële slagvaardigheid en het verminderen van de complexiteit."
Scheringa benadrukte vooral in samenwerking met andere bedrijven de efficiëntieslag te willen maken. "In de regio wordt er al genoeg geconcurreerd. De uitdaging wordt om in samenwerking met andere bedrijven waarde te creëren." De directeur noemde de zachtfruitdivisie van ZON als voorbeeld om slagvaardig naar de markt te opereren en betere prijzen voor de telers te realiseren. Centraal daarbij staan de vragen wat de wensen zijn van de markt en consument."
Volgens Scheringa is er behoefte binnen de telersgroepen om zelfstandig en invloedrijk te zijn. "Sommige leden zijn inmiddels zo groot en professioneel dat zij ons gezegd hebben dat als ZON niet zelf het heft in handen neemt om beter in de markt te opereren, dat ze het dan zelf gaan doen. We moeten weer aantrekkelijk worden voor telers(verenigingen). Ik heb de laatste maanden vaker moeten verklaren wat de verschillen zijn, in plaats van samen naar een oplossing te zoeken. ZON is vaak intern verdeeld geweest door discussies en afsplitsingen, maar we moeten de handen ineenslaan en gezamenlijk een betere prijs uit de markt halen. Uiteindelijk is dat wat de telers nodig hebben, want het water staat bij hen vaak aan en soms over de lippen."
Ook over de GMO-subsidies was de algemeen directeur van ZON glashelder. "Je hebt geen glazen bol nodig om te zien dat er tussen vijf en tien jaar geen GMO-subsidies meer bestaan. Daar willen we op anticiperen door binnen één of twee jaar niet meer afhankelijk te zijn van GMO. Verder zullen we ons richten op een duidelijke profilering ten opzichte van partijen als FresQ en The Greenery. Meer van hetzelfde, daar heeft niemand behoefte aan."
Ook voor de huurders van de bedrijven op Fresh Park Venlo beloofde Scheringa realiteitszin. "Het moet werkbaar zijn voor ons allemaal."