Tholen - Kruidenier Foodservice heeft AGF-handelsbedrijf Ter Wal uit Meppel overgenomen. Gistermiddag stemden de partijen in met de overname. Kruidenier had al vestigingen in Dronrijp en Groningen. Curator Jeroen Reiziger vertelt dat Kruidenier het gehele bedrijf heeft overgenomen. "Kruidenier zal een substantieel deel van de personeelsleden een baan kunnen aanbieden."Volgens de curator waren meerdere partijen in het gehele bedrijf geïnteresseerd, maar heeft Kruidenier van de zeven gegadigden het meest snel en accuraat gehandeld. "En snelheid was noodzakelijk bij deze doorstart, omdat anders de kans alleen maar groter werd dat afnemers af zouden haken."
Vorige week ging Ter Wal, na een historie van 100 jaar failliet. Een contract met een discount-keten tegen zeer scherpe prijzen bleek in de praktijk zwaar te drukken op de exploitatie. De brutomarge van Ter Wal schommelde de laatste jaren tussen de 7 en 8 miljoen euro. Het bedrijf kwam in grote financiële problemen door verslechterende marktomstandigheden en door een in verhouding te hoog kostenniveau. Het bedrijf maakte in 4 opeenvolgende jaren een verlies. In 2011 bedroeg het nettoverlies ruim 600.000 euro.
Het bedrijf probeerde dit jaar het roer om te gooien. Er werd afscheid genomen van de groentesnijderij en ook een opslagloods in Tollebeek zou worden verkocht. De verkoop van de loods was rond maar de betaling liet nog op zich wachten. Ter Wal kon daardoor de overwaarde op de verkoop van de loods niet gebruiken om een reorganisatie te financieren. Uiteindelijk bedroeg de schuldenlast circa 5 à 6 miljoen euro. Schuldeisers waren ING Bank, Rabobank, afzetorganisatie The Greenery en de Belastingdienst.
Het familiebedrijf Kruidenier bestaat al sinds 1928 en is een allround versleverancier. segementen waar het bedrijf zich op richt zijn de catering, horeca, zorg en retail. Kruidenier ziet de foodmarkt (foodservice en retail) als één markt met grote en kleinere afnemers. Als totaalleverancier met de nadruk op vers, wil Kruidenier marktleider zijn in thuisbezorging overal in Nederland. Op deze manier wil Kruidenier via zakelijke klanten ook de consumentenmarkt bereiken.