Whimori, Korea's nationale merk voor agro-producten ziet een mooie stijging in de export van de verschillende producten. In dit artikel wordt dieper ingegaan op de peer, aardbei en King Oyster Mushroom. Bij alle producten is van januari tot september een mooie stijging zichtbaar.
Dit is een van de eerst producten die onder het merk Whimori werd geëxporteerd. De populariteit in de VS, Canada, Vietnam, Australië en Nederland neemt toe. Van januari tot september is 10.170 ton geëxporteerd, met een waarde van bijna 23 miljoen dollar. De directeur van het ministerie van Landbouw, Mr Jong Kean Lee, geeft aan dat ze zich steeds meer op Europa richten. "De vraag in Nederland stijgt elk jaar en momenteel zoeken we nieuwe kopers in de rest van Europa. Met ons nieuwe marketingplan focussen we op een groot marktaandeel in de EU."
De huidige perenproductie heeft 6.901 ton bereikt met een waarde van zo'n 20 miljoen dollar. Dit is een stijging van 17,57% in volume en 25,5% in waarde. De belangrijkste markten zijn Taiwan en de VS en respectievelijk is in de export ruim 15 en 25% stijging zichtbaar. Andere exportlanden voor dit product zijn Indonesië, Canada en Hong Kong.
Ook aardbeien vallen onder het merk Whimori. Zuid-Korea exporteert deze naar Singapore, Japan, Malaysia enThailand. In de afgelopen 9 maanden (jan-sept) is een ruime stijging zichtbaar van 19,58% in volume en 40,99% in waarde. Maehyang en Flamengo zijn de belangrijkste rassen voor export. Eind november begint het nieuwe aardbeienseizoen. De aardbeien zijn in steeds meer schappen te vinden.
Mr Lee vertelt dat de focus ligt op het leveren van de beste kwaliteitsproducten van dit merk. Hij is niet ongerust voor concurrentie op het gebied van paprika's. In Nieuw-Zeeland is ben druk bezig met het produceren van paprika's. Deze worden geëxporteerd naar Japan. "We zijn hier niet bezorgd over, de markt in Japan blijft groeien en ons onderscheidend vermogen op het gebied van kwaliteit zorgt ervoor dat veel Japanners de producten herkennen en kopen."