Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Herman de Boon (VGB): ‘Einde fysieke veiling in zicht’

De veiling als fysieke marktplaats voor bloemen en planten heeft haar langste tijd gehad en zal moeten worden vervangen door een afzetsysteem, waarin zowel kwekers als handel participeren. Dat betoogde voorzitter Herman de Boon op 4 oktober in de ledenvergadering van de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijprodukten (VGB).

Door de intrede van digitale technieken, waardoor op afstand uit heel de wereld kan worden ingekocht, verdwijnen de tribunes vol inkopers uit de afmijncentra. Ook neemt het rechtstreeks kopen bij kwekers toe. Over tien jaar loopt 65% van de transacties via dat directe afzetkanaal en de resterende klokverkoop virtueel, verwacht De Boon. "Tribunes kunnen binnenkort worden afgebroken en veilingen veranderen in logistieke handelscentra, met vooral directe stromen. In elk geval tijdelijk zal er nog een virtuele op de klok georiƫnteerde marktplaats zijn, maar daar komen ook allerlei webshops van kwekers en handelaren bij. De ultieme concentratie bij de klok is aan het verdwijnen," zegt De Boon.

Gezamenlijk uniform virtueel afzetplatform

De VGB pleit voor een gezamenlijk uniform virtueel afzetplatform van kwekers, veiling en handel. Op het ogenblik wordt ongeveer 70% van de planten en bijna een kwart van de bloemen buiten de klok om verhandeld. Ook voor bloemen breidt die afzetmethode zich uit. "De focus zal steeds meer komen te liggen op de directe relatie tussen kwekers en handelaren," zei De Boon. Hij pleitte voor optimaliseren van de logistiek, met toepassing van transport over water en per trein voor grote afstanden.

Concurrentiekracht van Nederland

De concurrentiekracht van Nederland als leverancier van bloemen en planten ligt volgens De Boon in marktvergroting, uitbreiding van het Nederlandse aandeel daarin, efficiƫnte logistiek met gebruikmaking van ICT en een compleet assortiment. "Het gaat daarbij vooral om toegevoegde waarde, samenwerking in de keten, durf, tempo en draagkracht", aldus De Boon. "Daar moeten we nu mee beginnen, voor zover we er nog niet mee bezig zijn, want regeren is vooruitzien. In de totale productie en afzetketen maken de diverse schakels strategische bewegingen. Zoals schaalvergroting, voor- en achterwaartse integratie, internationalisatie, specialisatie en verkleining van de transacties om voorraadrisico te beteugelen."

bron: VGB
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer