Vrachtverkeer in de file kost circa 1 miljard euro
Directe vertragingsschade 317 miljoen euro
De dagelijkse files zorgen niet alleen voor veel irritatie bij weggebruikers, maar leiden ook nog eens tot veel schade voor het bedrijfsleven als gevolg van tijdverlies en meer brandstofverbruik. Daarnaast heeft het een negatief effect op het milieu vanwege de extra uitstoot van schadelijke stoffen en CO2. De filekosten werken door in de hele logistieke keten. In de ‘Economische Wegwijzer 2012' presenteren TLN en EVO de top-20 van trajecten waar in 2011 de duurste files van Nederland voor het vrachtverkeer stonden. TNO schat de totale schade voor het bedrijfsleven als gevolg van de files voor het goederenvervoer op de weg tussen de 750 miljoen tot 1 miljard euro. De directe vertragingsschade voor het goederenvervoer bedroeg in 2011 zo’n 317 miljoen euro, ten opzichte van zo’n 400 miljoen in 2010.
Vooruitzichten 2012
Dat de investeringen van het huidige en het vorig kabinet in asfalt werken, blijkt uit de voorlopige filecijfers over 2012. Deze wijzen uit dat de filedruk dit jaar wederom is gedaald. TLN en EVO zijn blij met deze daling en wijzen ondermeer op de bijdrage hieraan door gerealiseerde wegverbredingen, zoals op de A2, A4 en A12. De vervoerders en verladers roepen de onderhandelaars voor een nieuw kabinet van VVD en PvdA op om het huidig investeringsniveau voor infrastructuur te handhaven. We moeten niet dezelfde fout maken als in de jaren ’80, ’90 en in begin van deze eeuw, toen er nauwelijks nieuwe wegen werden aangelegd, waardoor we nu een grote inhaalslag moeten maken.
Doorgaan met investeringen
Voor de aanpak van een aantal knelpunten uit de top-20 bestaan inmiddels plannen, maar daarover moet door de politiek nog worden besloten. TLN en EVO benadrukken het belang van deze investeringen om de fileschade verder terug te dringen en de economie te versterken. De duurste files moeten daarbij het eerste worden aangepakt, aldus EVO en TLN. De organisaties betreuren het dat er voor sommige dure knelpunten nog geen plannen bestaan. Dit geldt bijvoorbeeld voor de A15 tussen Gorinchem en Papendrecht, de nummer 5 in de top-20 van duurste files.