Maersk kondigt prijsstijging van 30% aan
Hij noemde de stijging significant. "We kunnen niet blijven besparen op het bouwen van de schepen en we moeten de stijgende brandstofkosten op een andere manier gaan berekenen. Het is niet een beslissing die zomaar is genomen, maar we hebben op alle afdelingen van ons bedrijf gekeken waar we kunnen besparen. Meer was niet mogelijk. We moeten dit doen om rendement te bieden om in de toekomst te blijven investeren."
Wat betekent dit voor de teler?
Thomas Eskesen, hoofd van de afdeling Refrigerated Business bij Mearsk, geeft aan dat het voor telers en handelaren moeilijk zal worden. "Zeker zitten telers al in een moeilijke situatie, maar misschien zijn er voor hen ook andere oplossingen. Ze kunnen ook naar de supermarkten gaan en daar om meer geld voor hun producten vragen. Dit is een globale stijging en zal overal ter wereld hetzelfde zijn voor telers." Uiteindelijk lijkt de consument een hogere prijs te betalen voor AGF.
"We geven dit op tijd door, zodat klanten tijd hebben om te reageren, zodat ze zelf alternatieven kunnen vinden om dit in hun kostenplaatje te verwerken". De komende jaren wordt verwacht dat de scheepvaart veel gaat investeren. "Er zullen veel meer producten worden vervoerd en de reefer containers van 40ft zullen groeien met 50.000 stuks. Mearsk heeft daarin een aandeel van 25% en zal daarom 7 tot 8 miljard moeten investeren", besloot hij.