

"Opvallend was dat er tot nu nooit eerder een sterk merk is geweest van aardappelen en witloof. Klanten kunnen nu kiezen uit diverse verpakkingen, zowel bij aardappelen als bij het witloof."

De opening werd afgewisseld door verschillende presentaties van sprekers en personeel. Dit werd humoristisch begeleid door de Limburgse stemmengoochelaar Armand Schreurs. Zanger Freddy Birset nam het muzikale deel voor zijn rekening.

Limburgse stemmengoochelaar Armand Schreurs (rechts) en zanger Freddy Birset
Jan Lathouwers vertelde over de geschiedenis van Lathouwers. Hij gaf aan dat bij de start van het bedrijf al meteen sprake was van aardappel- en witloofhandel. Sinds 2003 bezitten ze een nieuw bedrijfsgebouw op de Veilinglaan in Wolvertem. "Het nieuwe gebouw is uitgerust met de modernste technieken op het gebied van aardappel- en witloofverwerking. Dit, in combinatie met een jarenlange expertise in de sector, maakt dat Lathouwers & co alle troeven in handen heeft om een product te leveren dat aan de eisen van de klant voldoet."

Joris en Jan Lathouwers
Presentatie Professor Wim Verbeke
Professor Agrofood-marketing en consumentengedrag van UV Gent, Wim Verbeke, gaf een presentatie om de aanwezigen er op te wijzen dat een sterk merk van groot belang is in de AGF-wereld. "Uit onderzoek blijkt dat er elke keer weer een ander aspect is wat consumenten belangrijk vinden bij aankoop van een product. Vandaag de dag is authenticiteit een 'hot item'. Wat mensen al de jaren doorslaggevend vinden, is de smaak. Op smaak en authenticiteit moet dus worden ingespeeld om de consument tevreden te stellen."
Professor Wim Verbeke
Wim Verbeke liet ook enkele trends zien door middel van grafieken en afbeeldingen. Zo blijkt dat kleine verpakkingen steeds meer in trek zijn. Ook in de keuze van aardappelrassen vindt een belangrijke verschuiving plaats. Hij gaf aan dat er voor witloof een dalende consumptie zichtbaar is in de afgelopen jaren. "Nog een reden om met dit product onderscheidend te werken door middel van een merk. Tegenwoordig staat op verpakkingen een 'information overload', en dit leidt tot onzekerheid bij de klant. Aangezien de consument deze overbelasting van informatie op den duur gaat negeren, is de beste strategie om hierop in te spelen als bedrijf door op zoek te gaan naar een gemakkelijke beslissingsregel. Een merk dus. Als je eenmaal het vertrouwen hebt gewonnen, kiest men gemakkelijker voor een merk."

Joris Lathouwers gaf aan sterk te geloven in het succes van Deli D'or. "Door in te spelen op nieuwe trends met een sterk merk, proberen wij te overtuigen tot aankoop. We hebben diverse verpakkingen en mogelijk kunnen we hier ook nieuwe buitenlandse markten mee bereiken. We zien de toekomst positief tegemoet. Allereerst gaan we de markt aftasten en we verwachten een goede vraag naar deze producten."

Peter de Clercq, topchef en wereldkampioen BBQ, had na de opening heerlijke hapjes klaargemaakt om de aanwezigen culinair te laten genieten van de aardappel en witloof. "Witloof is op de barbecue een heerlijke en dankbare groente", vertelde hij enthousiast. Ook gaf hij de tip om aardappelen eens op andere manieren te koken. Hierdoor ontstaan volledig nieuwe smaken."

Peter de Clercq
Voor meer informatie:
Lathouwers & co
Veilinglaan 39
1861 Wolvertem - Belgiƫ
Tel: +32 - 52397900
Fax: +32 - 52397902
www.delidor.eu
[email protected]



Verpakkingsleverancier Jan van den Heuvel van VDH Concept

Deze mensen presenteren het Brussels grondwitloof. Links voorzitter Frans Bergen. Dit jaar wordt het grondwitloofseizoen voor het eerst officieel geopend op 28 september 2012 te Steenokkerzeel.