Innovatieadviseur Jonica de Bruijn van Syntens Innovatiecentrum
Hoe kom je aan tafel bij je klant?
Retailspecialisten leerden telers hoe retailbedrijven eigenlijk werken en hoe je in contact met ze kan komen. Goed samenwerken betekent investeren om later new business te genereren. Tuinbouwbedrijven zijn vaak teveel gericht op procesoptimalisatie en de daarmee samenhangende kostprijsbeheersing. Andere bedrijfsaspecten blijven vaak onderbelicht: Hoe maak je de overstap naar een marktgerichte strategie, waarbij men zich kan richten op margeverbetering? De vraag hierbij is: Hoe kom je aan tafel bij je klant?Taal beheersen
Mede organisator van deze cyclus Jonica de Bruijn van Syntens: "Er bleek dat de telers vaak de taal van de supermarktketens niet beheersten en dat ze ook een zekere angst hebben om in gesprek te geraken met inkopers van deze partijen. Juist met vers brengen retailers sfeer binnen de winkel en kunnen zij zich onderscheiden van andere formules. Dat moeten telers als een win-win situatie beschouwen." Het belangrijkste leertraject in de Masterclasses zat m dus in het feit dat geleerd werd hoe een teler aan tafel komt met de retailer om kennisoverdracht tussen de eerste en laatste schakel in de keten te stimuleren.Een van de deelnemers aan de Masterclass voor AGF-producenten heeft dit voortvarend opgepakt en is hierdoor aan tafel gekomen bij een retailer. De teler heeft zelfs een schappenplan voor de categorymanager gemaakt en mag inmiddels gaan leveren.
Nieuwe Masterclasses
Op 8 oktober start een nieuwe cyclus met Masterclasses dit keer mede georganiseerd door Stichting Innovatie Glastuinbouw Nederland (SIGN)Bron: Syntens