Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Masterclass retail slaat aan bij telers

"Working togheter building business". Dit was de slogan waarmee Syntens in samenwerking met LTO Groeiservice de Masterclass Retail New business aanbood voor groente-, bloemen- en potplantentelers en telersgroepen. De verschillende sessies zaten allemaal volgeboekt. Wat bleek? Met name het feit dat de gelegenheid werd geboden om direct in contact te komen met vertegenwoordigers uit de retail werd als positief ervaren.


Innovatieadviseur Jonica de Bruijn van Syntens Innovatiecentrum


Hoe kom je aan tafel bij je klant?

Retailspecialisten leerden telers hoe retailbedrijven eigenlijk werken en hoe je in contact met ze kan komen. Goed samenwerken betekent investeren om later new business te genereren. Tuinbouwbedrijven zijn vaak teveel gericht op procesoptimalisatie en de daarmee samenhangende kostprijsbeheersing. Andere bedrijfsaspecten blijven vaak onderbelicht: Hoe maak je de overstap naar een marktgerichte strategie, waarbij men zich kan richten op margeverbetering? De vraag hierbij is: Hoe kom je aan tafel bij je klant?

Taal beheersen

Mede organisator van deze cyclus Jonica de Bruijn van Syntens: "Er bleek dat de telers vaak de taal van de supermarktketens niet beheersten en dat ze ook een zekere angst hebben om in gesprek te geraken met inkopers van deze partijen. Juist met vers brengen retailers sfeer binnen de winkel en kunnen zij zich onderscheiden van andere formules. Dat moeten telers als een win-win situatie beschouwen." Het belangrijkste leertraject in de Masterclasses zat m dus in het feit dat geleerd werd hoe een teler aan tafel komt met de retailer om kennisoverdracht tussen de eerste en laatste schakel in de keten te stimuleren.

Een van de deelnemers aan de Masterclass voor AGF-producenten heeft dit voortvarend opgepakt en is hierdoor aan tafel gekomen bij een retailer. De teler heeft zelfs een schappenplan voor de categorymanager gemaakt en mag inmiddels gaan leveren.

Nieuwe Masterclasses

Op 8 oktober start een nieuwe cyclus met Masterclasses dit keer mede georganiseerd door Stichting Innovatie Glastuinbouw Nederland (SIGN)

Bron: Syntens
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer