Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bleker 'not amused' met kortingseis Albert Heijn

LTO praat deze week verder met directie Albert Heijn

Het totstandbrengen van een duurzame keten en een goede relatie vraagt van zowel consument, supermarkten en leveranciers als van boeren en tuinders dat een ieder z’n rol speelt en eigen verantwoordelijkheid neemt. Dit geldt dus ook voor supermarkten als Albert Heijn. Dit heeft LTO Nederland en NAJK vanmorgen in Zaandam naar voren gebracht tijdens een gesprek met de directie van Albert Heijn.

Maandagmorgen hebben LTO Nederland en NAJK rond de tafel gezeten met de Albert Heijndirectie om te praten over het voornemen van Albert Heijn om haar leveranciers met ingang van vandaag 2% minder te gaan betalen voor de geleverde producten. Dit bericht zorgde de afgelopen dagen voor veel commotie bij boeren en tuinders.

Boeren en tuinders voorzien dat de pijn van de 2% korting uiteindelijk bij hen als voedselproducent wordt gelegd. Dit terwijl de prijzen nu al vaak niet kostendekkend zijn. Inzet voor het gesprek vanmorgen was voor LTO om de positie van de boeren en tuinders duidelijk te maken. Daarnaast om de zorg uit te spreken dat de korting de gezamenlijk ingezette koers om duurzaam gezond voedsel te produceren ernstig in gevaar brengt.

LTO Nederland is van mening dat de groeistrategie van Albert Heijn niet ten koste kan gaan van de afspraken, die hierover met elkaar zijn gemaakt in de Verklaring Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (sept.2008) en de duurzaamheidsprogramma’s die reeds gezamenlijk in werking zijn gezet.

Het gesprek werd hierover maandagochtend geopend en zal eind deze week worden voortgezet. Tevens zal LTO en NAJK ook de andere twee supermarktketens Super Unie en Jumbo oproepen om hierin eveneens hun verantwoordelijkheid te nemen.

Bleker

Demissionair staatssecretaris Henk Bleker van EL&I haalt hard uit naar de kortingseis van 2% van Albert Heijn. Hij deed dat op de Floriade in Venlo bij het feestje ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de agrologistiek. Nadat hij het boekje ‘De oogst van 10 jaar agrologistiek’ in ontvangst had genomen, kreeg Bleker de onvermijdelijke vraag uit de zaal wat hij van de eis van AH vond.


Niet gecharmeerd

De staatssecretaris bleek niet erg gecharmeerd van de handelswijze van AH, meldt supermarktvakblad Distrifood. 'De sleutel ligt bij de supermarkten als het gaat om duurzaam en diervriendelijke produceren voor eerlijke prijzen. Albert Heijn stopt de sleutel alleen niet in het kistje maar legt het eronder', aldus Bleker.

Stijlloos

De kortingseis van Albert Heijn was hét gespreksonderwerp in Venlo. De eenzijdige maatregel dreunt de hele keten door en is bij leveranciers en de primaire sector hard aangekomen. Agrologistiek voorzitter Frans van Tielrooij noemt de supermarkt 'stijlloos'.
 
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer