Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Fairtrade omzet groeit in Duitsland met 35 procent
Keulen - De vereniging Transfair, die het onafhankelijke fairtrade keurmerk verstrekt, kan ook in haar twintigste bestaansjaar weer blij zijn met sterk groeiende omzetten. Het engagement van de handel en industrie, evenals het bewust inkopen doen van consumenten, zorgden in het eerste halfjaar van 2012 voor een omzetgroei van 35 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van 2011. De Duitse consumenten kochten fairtrade producten ter waarde van circa 250 miljoen euro.
De groeiende veelzijdigheid van het assortiment, met name dankzij meer eigen merken met het fairtrade keurmerk en het grote aantal verkooppunten in Duitsland (36.000) dragen bij aan het succes. „Het economische succes is het jubileumgeschenk van de consumenten aan de producentenorganisaties in Afrika, Azië en Latijns-Amerika", zei Transfair-directeur Dieter Overath.
De belangrijkste groeiers zijn volgens Transfair koffie, bloemen en bananen. De afzet van fairtrade rozen is met 130 miljoen rozen het sterkst gegroeid - een plus van 221 procent. De afzet van fairtrade bananen steeg met zo'n 53 procent naar 8.200 ton en de afzet van koffie bedroeg het afgelopen halfjaar 4.700 ton, een plus van negen procent.