Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Deloitte:

"Groeiperspectief voor online bestelservice supermarkten"

Als gevolg van de economische crisis zegt 45% van de Nederlandse consumenten over het algemeen minder uit te geven. Dit is een significant grotere groep dan in 2011, wat mogelijk een gevolg is van de aanhoudende crisis. Ook als het gaat om uitgaven voor eten zegt de consument nog steeds te besparen. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Deloitte naar consumententrends binnen de supermarktbranche.

Zo zeggen consumenten ten opzichte van vorig jaar minder uit eten te gaan, hebben ze minder vaak eten afgehaald of laten bezorgen en nemen ze vaker een eigen lunchpakket mee. "Ook geven ze aan dat ze minder vaak etenswaren kopen bij speciaalzaken en vaker kiezen voor de supermarkt. In de supermarkt blijft de consument vervolgens prijsbewust door vaker te kiezen voor huismerken en beter te letten op aanbiedingen", aldus Paul Op Heij, partner bij branchegroep Retail van Deloitte.



Het jaarlijkse consumentenonderzoek brengt naast uitgavenpatroon, ook in beeld wat keuzecriteria voor een supermarkt zijn, hoe het assortiment beoordeeld wordt en welke service de consument op prijs stelt. Een van de andere opvallende uitkomsten dit jaar betreft het online koopgedrag van de consument. Een grote groep consumenten (41%) zegt dat hun supermarkt een online bestelservice aanbiedt. In deze gevallen maakt 5% van de consumenten hier ook gebruik van. Zij bestellen gemiddeld bijna 11 keer per jaar voor een gemiddeld bedrag van 97,42 euro per keer aan boodschappen via deze online dienst.

Op Heij: "Dat er groei zit in deze online dienst blijkt uit het feit dat 17% van de consumenten zegt in de toekomst (waarschijnlijk) gebruik te gaan maken van de online bestelservice. Daarbij zegt 12% zelfs mogelijk van supermarkt te wisselen als hun huidige supermarkt deze dienst niet aanbiedt. De online bestelservice wordt daarmee in de toekomst een belangrijk keuzecriterium voor de consument."

Over het 'Consumentenonderzoek 2012'
Het 'Consumentenonderzoek 2012' is onderdeel van het rapport 'Bedrijfsvergelijking 2012 Levensmiddelendetailhandel'. Het onderzoek is gehouden onder meer dan 2600 consumenten en brengt de beweegredenen van de consumenten ten opzichte van de winkelkeuze en het koopgedrag in kaart. Dit onderzoek is mede tot stand gekomen met behulp van Flycatcher Internet Research.

Het rapport 'Bedrijfsvergelijking 2012 Levensmiddelendetailhandel' bevat tevens een tweede onderzoek dat als doel heeft de autonome ontwikkeling van zelfstandige ondernemers in de levensmiddelendetailhandel inzichtelijk te maken en tevens een overzicht te bieden van de verwachtingen van de zelfstandige supermarktondernemers voor de toekomst. Het complete rapport zal tijdens de Foodretaildag op 11 september 2012 te Utrecht gepresenteerd worden.

Bron: Deloitte
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer