Ahold topman wil promotiekosten gaan verhalen op toeleverancier
De operationele winstmarge bij de 850 Albert Heijn-zaken in Nederland daalde in het tweede kwartaal van 6,2% naar 5,4%. CEO Dick Boer van moederconcern Ahold wil dat de toeleveranciers van Albert Heijn bijdragen aan een verbetering van die winstmarge, bijvoorbeeld via een bijdrage aan de kosten voor acties en promotieactiviteiten.
"Met onze overname van C1000- en Jumbowinkels hebben zij minder afleverpunten. Toeleveranciers kunnen straks bij vier distributiecentra terecht, waardoor ze efficiënter kunnen werken. Van dat voordeel voor de toeleveranciers willen wij iets terugzien", meldt de CEO tegenover het Financiële Dagblad.
In de Verenigde Staten is het gebruikelijk dat toeleveranciers meebetalen aan promotieactiviteiten van retailers. "Ahold is in de Verenigde Staten één van de weinige retailers die nog groei laten zien. Als je marktaandeel groeit, zijn toeleveranciers ook meer genegen mee te betalen aan promotieactiviteiten", aldus Boer.
bron: Financiële Dagblad