Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Waitrose is uitzondering

Vooruitzicht Engelse supermarkten negatiever

Na een zomer van ongekende nationale vieringen en belangrijke sportevenementen, zouden Britse voedingsretailers een aantal goede omzetten verwachten. Het lijkt erop dat van een goede omzet geen sprake is. Een combinatie van slecht weer, de huidige economische gegevens en veel reclameactiviteiten, hebben ertoe geleid dat analisten de voorspelde verkoop voor veel Britse supermarktketens degraderen ondanks de aanvankelijke hoop dat de zomer een keerpunt voor de sector zou betekenen.

Vorige week verlaagde het beoordelingsbedrijf Standard & Poor's (S&P) zijn vooruitzichten voor Tesco, 's werelds derde retailer wat betreft omzet. Een stap die een degradatie van zijn investeringskrediet in de toekomst waarschijnlijker maakt. S&P legde de schuld bij "de situatie van zwakke consumentenuitgaven en een lagere winstgevendheid", alsook een concurrentiedruk voor het herzien van de vooruitzichten.

Andere analisten observeerden snel dat de problemen die Tesco beïnvloeden, zich in de hele sector voordoen. "We observeren momenteel negatieve trends in de Britse voedingsretailsector wat betreft volumes, inflatie en potentiele brutomarges", zei Jaime Vázquez, een beursanalist uit Madrid voor Santander. Hij trok zijn aanbeveling voor de Britse drie grootste beursgenoteerde voedingsretailers (Tesco, J Sainsbury PLC en Wm) vorige maand in. Morrison Supermarkets PLC ging van "hold" naar "underweight".

De retailverkoop veranderde in juli weinig ten opzichte van een jaar eerder volgens de maandelijkse kijkcijfermonitor van het British Retail Consortium. Dat geeft aan dat de jubileumvieringen en het EK-voetbal (normaal een belangrijk evenement voor voedingsretailers) er niet in slaagden de vraag te doen stijgen.

Tesco is ook onder toezicht gesteld ondanks het £1 miljardplan ($1,56 miljard) om zijn noodlijdende staat te doen herleven door de winkels op te knappen en de klantendienst te verbeteren. Analisten zijn nog niet overtuigd van het feit dat het plan, dat in maart werd opgesteld na Tesco's eerste winstwaarschuwing in twintig jaar, voldoende zal zijn om de consumenten terug naar de winkels te halen.

Een supermarkt die zou moeten profiteren van de zomer vol evenementen, is Waitrose, de exclusieve voedingsafdeling van het particuliere John Lewis Partnership, liet de heer Black weten. Hij benadrukte de succesvolle overstap naar kleinere buurtwinkels, evenals het sterke onlineaanbod. Maar Waitrose lijkt de uitzondering te zijn en is als coöperatie gesloten voor particuliere investeerders. Van de genoemde alternatieven pikt de heer Vázquez Sainsbury er als beste optie uit en vermeldt zijn positieve recente verkoopprestaties. De totale omzet steeg 7% in de zes maanden tot eind juli.

Britse supermarkten hadden gerekend op een zomer van consumentenuitgaven om hun kapitalen te doen herleven, maar het is niet geworden wat er van werd verwacht.
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer