€ 26 miljoen, een afname van 22,6% ten opzichte van dezelfde periode in 2011. De omzet over het eerste halfjaar 2012 bedroeg € 1.210 miljoen, een toename van 2,1%. De autonome omzetgroei beliep eveneens 2,1% (Q2: 1,3%). Koen Slippens, directievoorzitter, is ontevreden over de resultatenontwikkeling in de
eerste helft van 2012.
Slippens: "De marktomstandigheden verslechterden verder gedurende het eerste halfjaar met name omdat consumenten minder besteden in deze tijden. Dit heeft geleid tot veel prijs- en actiedruk. Bovendien was binnen Foodservice sprake van beduidende verschuivingen in de klantenmix, waardoor er extra druk op de brutowinst ontstond. Positief is dat we in onze beide marktsegmenten een hogere omzetgroei realiseerden dan de markt, waarmee we in beide segmenten de marktpositie hebben verbeterd. Voor de tweede helft van 2012 ligt er een pittige uitdaging voor ons om de resultatenontwikkeling te keren; wij pakken deze met veel energie op."
Emté groeit harder dan de markt
De identieke omzet van Emté is in het eerste halfjaar met 2,3 procent gestegen.
Daarmee groeit de formule volgens moederbedrijf Sligro harder dan de markt. "Op basis van de cijfers van drie onderzoekbureaus schatten wij dat de markt in het eerste halfjaar met ongeveer 1,5 procent is gegroeid, waarmee Emté de markt heeft verslagen."
Toelichting door Huub van Rozendaal, financieel directeur Sligro Food Group