Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
omslagpunt ook aantrekkelijk voor AGF?

Boot en trein al snel aantrekkelijk bij sierteelttransport boven 800 kilometer

Circa 44% van alle sierteeltransporten over een afstand van meer dan 800 kilometer kan voordeliger per boot of trein worden gedaan. Dat blijkt uit studies van Wageningen UR in opdracht van de vereniging voor groothandelshandelaren in bloemen en planten VGB. De uitstoot van broeikasgassen kan bij het inzetten van boot en trein met 60 tot 75% worden gereduceerd. Bij de berekening werd uitgegaan van de inzet van een standaard 45 voetcontainer, waarin 43 Deense karren passen.

Van alle bloemen en planten die in Nederland worden geteeld, wordt 90% buiten Nederland afgezet. Daarbij worden de afstanden, die worden afgelegd, steeds groter. De export naar Polen, Rusland en Turkije groeit. Ook is er een groei van de import van sierteeltproducten uit Zuid-Amerika en Afrika. Veel transport gaat per vrachtwagen. Bij vervoer boven de 800 kilometer zit een belangrijk omslagpunt. Het is de maximale afstand die een chauffeur in één dag kan afleggen. Bij langere ritten op een dag zijn twee chauffeurs nodig en dat betekent extra kosten. Transport per spoor wordt dan al snel een interessant alternatief.

Bij de invoer van sierteeltproducten uit Afrika en Zuid-Amerika biedt transport per schip voordelen boven het vliegtuig. De CO2-emissie per standaardcontainer kan tot wel 80% omlaag worden gebracht. De transportkosten kunnen met 25 tot 30% afnemen. Voorwaarde is wel dat bloemen tot 1 à 2 graden Celsius worden gekoeld. In Zuid-Afrika spelen tuinders daar op in door gezamenlijk consolidatiecentra te bouwen. Ook in Columbia en Ecuador zijn organisaties, die investeerden in koelhuizen om bloemen en planten per schip te kunnen transporteren.

Bron: Nieuwe Oogst
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer