Nationaal Platform LNG opgericht
Drie weken geleden tekenden initiatiefnemers de 'Green Deal LNG’ met minister Verhagen en staatssecretaris Atsma. Op 5 juli kwam Verhagen naar Rotterdam om de eerste plannen te bespreken. Het begin van de keten is gesitueerd op de Rotterdamse Maasvlakte bij de Gate Terminal van Gasunie en Vopak, waar LNG via grote tankers Nederland binnenkomt.
De in bedrijf name in 2011 van de Gate Terminal heeft Nederland de mogelijkheid gebracht om LNG nu ook in te gaan zetten als alternatief voor traditionele transportbrandstoffen. Tot nu toe gaat het vloeibare gas via het pijpleidingnet van Gasunie naar gebruikers in binnen- en buitenland. Het vormt daarmee een belangrijke schakel in de energievoorziening. Gasunie en Vopak maken nu plannen om naast de Gate Terminal een kleinere terminal te bouwen, waarmee LNG kan worden overgeslagen naar tankauto’s. Deze brengen de LNG naar tankstations als schone brandstof voor het wegtransport en naar bunkerstations voor schepen van de binnen- en zeevaart. Ook is een kade gepland, zodat LNG in kleinere schepen kan worden afgevoerd.
Op verschillende terreinen wordt gewerkt aan de introductie van LNG als brandstof voor vrachtwagens, binnenvaart, kustvaart, veerboten, vissersboten en sleepboten. Tijdens de bijeenkomst werd het Nationaal Platform LNG opgericht. Het Platform verenigt initiatieven die zich richten op de LNG-keten en gaat samen met de overheid aan randvoorwaarden werken. Het Platform heeft een ’50-50-500-doelstelling’: ten minste 50 binnenvaartschepen, 50 zeeschepen en 500 trucks op LNG in 2015.
LNG is aardgas dat wordt afgekoeld tot min 162 graden Celsius. Het wordt dan een heldere vloeistof, waarbij het volume met een factor 600 gereduceerd wordt. Dit maakt het makkelijker en goedkoper om te transporteren en op te slaan. Er is potentieel een markt te ontsluiten voor 2 tot 3 miljoen ton LNG als transportbrandstof in 2030, wat een mogelijke reductie in broeikasgas equivalenten betekent van ruim 1 megaton per jaar en voor fijnstof een reductie van 400 tot 600 ton per jaar. Ook de emissies van NOx en SOx dalen en de geluidbelasting neemt af. Op langere termijn is verdere vergroening mogelijk door het opvoeren van het aandeel duurzame Bio-LNG, gebaseerd op organische koolstof.