Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tesco aangespoord tot prijsdalingen

De Britse supermarkt Tesco begint een prijzenoorlog. Een vertraagde omzetgroei en dalende marges hebben de kruidenier steeds onaantrekkelijker gemaakt voor investeerders, aldus ING-analisten in een sectorevaluatie. De analisten identificeerden vooral een breder wordende prijskloof tussen Tesco en Asda, Walmart's Britse tak, sinds de eerste winstwaarschuwing in januari.

"Hoewel we het waarderen dat Tesco een reeks maatregelen nastreeft om zijn aantrekkelijkheid voor klanten te verbeteren, hebben we het gevoel dat scherpere prijsdalingen de enige manier zijn om Tesco-klanten ervan te weerhouden naar Asda over te gaan", zei de makelaar. "Dit zou op de korte termijn een impopulaire beslissing kunnen zijn, maar we geloven dat het zijn vruchten af zal werpen op de lange termijn."

Uit Management in Ten Words citeerde ING de zakenmemoires van voormalig Tescotopman Sir Terry Leahy. Daarin zegt de heer Leahy dat Tesco de dreiging van discountketen Aldi tijdens de jaren '90 afweerde door zijn prijzen op de discounter af te stemmen. Hierdoor leefde het voor meer dan tien jaar met prijsdeflatie en negeerde het de oproepen van aandeelhouders om de dividenden te verbeteren.

ING zei dat de overeenkomsten met Asda opvallend zijn. "Uiteindelijk zouden lagere prijzen tot hogere volumes en een hogere omzet en winst moeten leiden, wat op zijn beurt weer kan worden geïnvesteerd in lagere prijzen. Naar onze mening is Tesco terughoudend met het nemen van dergelijke maatregelen omdat ze waarschijnlijk leiden tot een andere winstwaarschuwing. Maar als Tesco op zijn huidige niveau blijft en zijn hogere prijs handhaaft, zal het bedrijf niet in staat zijn om overgestapte klanten over te halen terug te komen naar zijn winkel."
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer