Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consument vaker voor kleine aankoop naar supermarkt

Consumenten gaan vaker naar de supermarkt, maar ze geven dan wel minder uit. In de eerste 6 maanden van dit jaar werd gemiddeld 21,93 euro afgerekend per kassabon. Dat is 1,1 procent minder ten opzichte van het eerste half jaar van 2011. Omdat consumenten vaker inkopen deden, het aantal bezoeken steeg met 2,3 procent, groeide de omzet van supermarkten wel. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers marktonderzoeker GfK.

De omzet van supermarkten steeg met 1,2 procent van 15,94 miljard euro in het eerste halfjaar van 2011 naar 16,13 miljard euro in dezelfde periode dit jaar.

Juni

Als alleen naar juni dit jaar wordt gekeken, is ook te zien dat in supermarkten per keer aan de kassa minder wordt afgerekend ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Het totaalbedrag op de gemiddelde kassabon daalde met 2,5 procent naar 22,17 euro.

Het aantal supermarktbezoeken steeg tegelijkertijd met 1 procent, maar dat was vorige maand onvoldoende om de omzet op peil te houden. In juni daalde de supermarktomzet met 1,5 procent naar 3,14 miljard euro.

De vrijdag en zaterdag blijven veruit favoriet voor het doen van boodschappen. Op vrijdag behalen supermarkten 23,88 procent van hun weekomzet en op zaterdag 21,82 procent.

Boodschappen doen in de avond blijft iets afnemen. Tot halverwege mei werd 8,5 procent van de omzet na 18.00 uur gerealiseerd door supermarkten. In 2011 was dit nog 8,7 procent en in 2007 9,3 procent.


De zondagopening is vooral populair onder jongeren en tweeverdieners. Gepensioneerden mijden de zondag juist. Populaire producten op zondag zijn kant-en-klaarmaaltijden en pizza's. Verse producten zoals brood worden minder verkocht.

Bron: Nu.nl
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer