Tholen - Yzewyn & Co startte in 1976 en is vandaag de dag nog steeds actief op de groothandelsmarkt in Antwerpen. De zaakvoerders Franki, Benny en Tim Yzewyn zijn verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding. "Mijn grootvader begon het bedrijf en nog steeds is Yzewyn in handen van familie. En als familie willen we dichtbij de klant staan", vertelt Tim, die zelf al 10 jaar in het bedrijf werkt. "Door een goede relatie, kwaliteit, service en eerlijkheid zijn we in deze jaren stap voor stap gegroeid. We moeten elkaar recht in de ogen blijven zien. Liever wat meer betalen voor een product en een tevreden klant, dan mindere kwaliteit en klachten." 
Tim's grootvader Paul Yzewyn met de auto van zijn vader. Yzewyn heeft een hele geschiedenis en is oorspronkelijk gestart in 1905 door Jozef Yzwyn, die appelen en peren verkocht. In 1956 startte Paul Yzewyn de eerste BVBA Yzewyn-Vlyminck.
"Met ons veelzijdige assortiment richten we ons op de betere verswinkels", vervolgt Tim. "Ook beenhouwers (slagers), traiteurs en andere horecazaken nemen bij ons af. De ontwikkeling, die ik zie in de afgelopen jaren, is het feit dat er steeds meer one-stop-shopping plaatsvindt. Consumenten willen alle producten in één keer kopen. Het cliënteel, dat daar komt heeft over het algemeen ook meer geld over voor de juiste kwaliteitsproducten. Onze klanten bevinden zich tot Knokke, de Vlaamse Ardennen, Antwerpen en Brussel. Dagelijks beleveren we ons cliënteel met 8 tot 10 vrachtwagens en bestelwagens."

Eigen merk Fresh Pack
"Het aandeel beenhouwers zien we toch stilaan stijgen in ons klantenbestand", aldus de zaakvoerder. "Ongeveer 5 jaar geleden zag ik de vraag in deze markt. Naast vlees wilden zij ook verse groenten en fruit aanbieden. Dit op een makkelijke manier met de zekerheid dat ze kwaliteit en versheid kunnen garanderen. Tot op de dag van vandaag zien we dat deze groep groeit. Verscombinaties zijn de toekomst. Het is een echte convenience-markt en elke klant wordt op maat bediend. We leveren vaak
producten van ons eigen merk, Fresh Pack, wat we zelf verpakken. Deze doelgroep wil graag alle producten verpakt verkopen en we bieden hun net dat extra stukje service. Een voorbeeld is de lente-ui, die vroeger los bij het assortiment lag en daardoor minder lang houdbaar. Nu zit hij mooi verpakt en heeft onze klant geen last van afval. Wat ons ook onderscheidt, is dat we steeds op zoek gaan naar nieuwe tendensen in de markt en onze sterke merken."
De jonge ondernemer ziet ook een groei in moderne media. "Als bedrijf hebben we een website en een Facebookpagina en daar krijgen we positieve reacties op. Het is wel vooral de jongere generatie die gebruik maakt van social media, maar we zien dat onze 'vriendengroep' langzaam stijgt. Momenteel zijn we verder bezig met de ontwikkeling van onze site en kunnen klanten hun verse producten binnenkort via de webshop bestellen."

Samenwerking vleesleveranciers
Als bedreiging ziet Tim de toenemende mate van bedrijven, die een totaalconcept van vers en droogvoeding aanbieden. "Voorbeelden zijn Metro en Deli XL, die een volledige foodservice leveren. Om hierop in te spelen, zijn we samenwerkingsverbanden aangegaan met verschillende vleesleveranciers.Kortgeleden is Yzewyn & Co uitgebreid en heeft nieuwe magazijnen toegevoegd om plaats te maken voor hun groeiend assortiment. Ook in de toekomst hebben we nog uitbreidingsplannen. We verwachten ook dat de groothandelsmarkt de komende jaren vernieuwd zal worden. Versheid en service blijven we hoog in het vaandel dragen. Dat is de basis voor tevreden klanten," besluit Tim.
Voor meer informatie:
Tim Yzewyn
Yzewyn & Co
Groothandelsmarkt Antwerpen
0477 32 17 30
[email protected]
www.yzewyn.com