Sinds de invoering van de digitale tachograaf kan bij een controle op de rij- en rusttijden van een chauffeur, iedere overtreding tot op de seconde worden uitgelezen. Europese regelgeving stelt dat bij een controle, de tachograaf tot 28 dagen terug mag worden uitgelezen. Maar deze ‘28 dagenregeling’ is met name ingesteld om te controleren of een chauffeur zijn verplichte weekendrust heeft genoten. Daar heb je nu eenmaal een langere periode voor nodig. Deze 28 dagen regel wordt nu door steeds meer Europese lidstaten misbruikt om een opeenstapeling van boetes uit te kunnen schrijven. Deze optelsom over 28 dagen maakt dat het totaal bedrag van boetes per controle soms duizenden euro’s bedraagt, terwijl de overtredingen zelf vaak niets voorstelden.
TLN vreest toekomstige controles met nieuwe digitale tachograaf
Sinds de invoering van de digitale tachograaf kan bij een controle op de rij- en rusttijden van een chauffeur, iedere overtreding tot op de seconde worden uitgelezen. Europese regelgeving stelt dat bij een controle, de tachograaf tot 28 dagen terug mag worden uitgelezen. Maar deze ‘28 dagenregeling’ is met name ingesteld om te controleren of een chauffeur zijn verplichte weekendrust heeft genoten. Daar heb je nu eenmaal een langere periode voor nodig. Deze 28 dagen regel wordt nu door steeds meer Europese lidstaten misbruikt om een opeenstapeling van boetes uit te kunnen schrijven. Deze optelsom over 28 dagen maakt dat het totaal bedrag van boetes per controle soms duizenden euro’s bedraagt, terwijl de overtredingen zelf vaak niets voorstelden.