Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Minder afval en verspilling door durf en technologie

Veel retailers zien de grote afvalberg van onverkoopbare versproducten onvoldoende als een bedrijfseconomisch probleem. Ze durven de efficiënte beheer- en bestelsystemen van houdbaar niet in versgroepen in te zetten. Maar met technologie kan voor miljarden euro's aan gederfde versomzet worden voorkomen. Dat blijkt uit een nieuw onderzoeksrapport van Planet Retail, dat is gemaakt in opdracht van IBM. Volgens Planet Retail vertegenwoordigt vers zo'n 50 tot 60 procent van de omzet en gaat er tot 4 procent van de omzet verloren doordat verse producten niet verkocht worden voor het verstrijken van de houdbaarheidsdatum. En het afprijzen van producten die tegen de tht-datum aanzitten, blijkt voor slechts 0,75 procent aan omzetverlies goed te maken.

Symptoombestrijding

Wat kun je hier nou tegen doen? Je verlies nemen en proberen de onverkoopbare vers items een zo goed mogelijke bestemming te geven? Bijvoorbeeld door ze aan voedselbanken te schenken? Of ze te verwerken in kant-en-klare producten? Of door ze te composteren? Het zijn allemaal begrijpelijke maatregelen, maar ze komen niet verder dan symptoombestrijding. Er is dringend behoefte aan oplossingen voor het onderliggende probleem.

Bedrijfseconomisch probleem

"Veel retailers bekijken voedselverspilling als een milieu- en maatschappelijk probleem, maar niet als een bedrijfseconomisch probleem", zegt Sarah Herrlein, senior retailanalist bij Planet Retail. "Door dat wél te doen en te investeren in de juiste technologie om verspilling van vers tegen te gaan, is veel winst te behalen. Want op Europees niveau wordt voor miljarden euro's aan versproducten verspild."

Vers = riskant

"Vanuit technologisch perspectief bezien, gaat het om de vraag hoe je je voorraadniveaus door de gehele keten beter kunt beheren", zegt Björn Weber, research director bij Planet Retail. "Retailers hebben door de jaren heen al veel bereikt met goede beheer- en bestelsystemen, maar ze zijn terughoudend om dit ook toe te passen in de versgroepen, die toch als riskant worden beschouwd. Terwijl juist daar veel winst is te behalen in het bestrijden van voedselverspilling."

Klik hier voor het volledige artikel op de website van GS1
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer