Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Milieuvriendelijk stopsysteem op diesel- en LPG-heftrucks

Jungheinrich komt met een stopsysteem waarmee de motor van haar diesel- en LPG-vorkheftrucks automatisch afslaat, wanneer de truck even niet wordt gebruikt. Het systeem zorgt voor een lager brandstofverbruik en beperkt de uitlaatemissies. Dat komt het milieu en de werkomstandigheden ten goede.



Vooral wanneer de vorkheftruck wordt gebruikt bij bijvoorbeeld montagewerkzaamheden, orderverzamelen of gevoelige transporttaken met veel op- en afstappen, biedt het automatisch uitschakelen van de motor veel winst. Maar ook tijdens bijvoorbeeld laden en lossen, waarbij door chauffeurs regelmatig vergeten wordt om de motor uit te zetten.

Anders dan bij elektrische vorkheftrucks, blijft bij diesel- en LPG-vorkheftrucks normaliter de motor stationair draaien. Bij stationair draaien wordt echter brandstof verbruikt en worden uitlaatgassen geproduceerd. Dat is niet alleen nodeloos vervuilend voor het milieu, maar zorgt ook voor een ongunstige luchtkwaliteit in de buurt van werknemers. Het stopsysteem beperkt de uitlaatemissies en het brandstofverbruik. Doordat de motor bovendien minder bedrijfsuren maakt, wordt ook de slijtage beperkt. Het stopsysteem spaart op die manier het milieu en de portemonnee.

Intervaltijd naar wens van 30 seconden tot 5 minuten

De gevoeligheid van het stopsysteem van Jungheinrich kan naar wens worden ingesteld op een waarde vanaf 30 seconden tot en met 5 minuten. Het systeem begint te tellen zodra de (standaard) automatische, elektrische parkeerrem inschakelt en de hydraulische functies niet meer worden bediend.

Het stopsysteem is leverbaar op alle Hydrostatic Drive heftrucks van Jungheinrich in de capaciteitsklassen van 1.600 tot 5.000 kg. Bij Hydrostatic Drive wordt de verbrandingsmotor gekoppeld aan een hydrostatische (olie-) pomp. De opgebouwde oliedruk zorgt vervolgens voor de aandrijving van de wielmotoren en voor het uitvoeren van alle hydraulische functies, zoals heffen, neigen en sideshiften. Bij het uitvoeren van de hydraulische functies wordt de verbrandingsmotor volautomatisch gestuurd, zodat die continu een optimaal en zuinig toerental draait. Uit metingen blijkt dat met hydrostatische aandrijving tot wel twee liter diesel of twee kilogram gas per uur kan worden bespaard ten opzichte van verbrandingsvorkheftrucks met conventionele aandrijving (koppelomvormer). De winst van het optionele stopsysteem komt hier nog eens bovenop.



Heftruckpark 30% zuiniger geworden

Jungheinrich maakt veel werk van het beperken van het energie- en brandstofverbruik en de milieubelasting van heftrucks en magazijntrucks. In tien jaar tijd wist de Duitse fabrikant haar vorkheftrucks en reachtrucks stuk voor stuk 25% tot ruim 30% zuiniger te maken. Ook in onafhankelijke tests eindigden recente Jungheinrich trucks telkens als zuinigste op de markt bij een gelijktijdig toonaangevende productiviteit. De nieuwe DFG 540s-550s van het merk is bovendien de eerste dieselvorkheftruck, die nu al voldoet aan de strenge Europese emissie-eisen van trede III b.

Jungheinrich behoort tot de grootste leveranciers en producenten van intern transport oplossingen ter wereld en is in Nederland gevestigd in Alphen aan den Rijn. Het bedrijf verkoopt, verhuurt en verricht service aan vele verschillende soorten hef- en magazijntrucks en verzorgt bovendien totale magazijninrichtingen voor haar klanten. Daarbij levert het alle gerelateerde diensten zoals veiligheidskeuringen voor machines en magazijnstellingen, bedienertrainingen, advies en ontwikkelt het eigen softwarepakketten voor in en om het magazijn.

Publicatiedatum: