Supermarkten en handelsbedrijven tekenen voor 100% duurzame verse groente en fruit in 2020
De ondertekenaars zijn: Superunie, C1000, Albert Heijn, Jumbo, Lidl, The Greenery, AgroFair, Eosta, FairFields, Jaguar the fresh company, Nature’s Pride, Staay Food Group en Van Oers United. Deze partijen willen in drie stappen van 30% in 2014 via 50% in 2015 naar 100% duurzaam ingekocht volume van hun producten in 2020. ICCO, Solidaridad, het Productschap Tuinbouw en Frugi Venta ondersteunen met hun sector-expertise het Convenant. uitvergroting
Het Initiatief Duurzame Handel (IDH) gaat het hieruit voortkomende Groente & Fruit programma coördineren. Joost Oorthuizen, CEO van IDH: ‘Dit initiatief versterkt de koploperspositie die Nederland heeft in de groenten en fruit sector als het gaat om duurzame productie. Het convenant is een afspraak met de hele sector, waarin grote én kleinere partijen aangeven, gezamenlijk te werken aan verduurzaming van de keten.
Aan de hand van bestaande standaarden zoals BSCI, Rainforest Alliance, ETI en Fairtrade (volgens FLO en IMO – Fair for Life) wordt bepaald wat duurzaam is en hoe zij daar naar toe gaan werken. IDH gaat de komende jaren met de partijen projecten uitvoeren (o.a.) op het gebied van verbetering van de arbeidsomstandigheden en het stimuleren van duurzaam watergebruik. In ieder geval in Zuid-Afrika, Colombia en Ethiopië zijn de ambassades al nauw betrokken.
“Wij zijn blij dat met de ondertekening van dit convenant de hele sector zijn schouders eronder zet om de inkoop van verse groente en fruit te verduurzamen. Albert Heijn heeft hierin de afgelopen jaren al vele stappen gezet. Bijvoorbeeld via onze eigen Albert Heijn Foundation en de samenwerking met Stichting Natuur & Milieu, waarmee wij werken aan o.a. minimaal gebruik van bestrijdingsmiddelen en vermindering van watergebruik. De eerste komkommers, bloemkolen, tomaten, prei en aardbeien uit dit laatste programma liggen nu in de winkels", zegt Casper Meijer, directeur Merchandise Albert Heijn.
"Ondernemingen die toekomstgericht bezig zijn, kunnen niet om duurzaamheid heen", zegt ook Rien Panneman van Staay. En Bart Merkus van The Greenery zegt dat The Greenery graag een leidende rol wil spelen om de groente- en fruitketen te verduurzamen. "Zodoende zijn wij al vanaf het begin betrokken bij het Initiatief Duurzame Handel. Dit convenant zien wij als een belangrijke stap op onze reis naar een volledig duurzame groente- en fruitketen."
“Duurzaamheid een visie en business model, wat over 8 jaar de standaard zal zijn", concludeert Kees Rijnhout van Jaguar. En namens Eosta sluit Volkert Engelsman zich geheel bij het convenant aan. "Naast het feit dat deze overeenkomst duurzaamheid in de keten centraal stelt, kan het ook worden gezien als een motivatie voor verdere, belangrijke veranderingen in de voedselketen."
"AgroFair is opgericht als een organisatie met een visie: een duurzame banaan in iedere supermarkt en op iedere fruitschaal. Goed zijn voor de kleine boer, de consument en het milieu is waar het in onze ogen nog altijd om gaat. Een convenant als deze wordt dan ook zeer gewaardeerd en steunen wij volledig. Deze samenwerking is de manier om onze droom werkelijk te maken", zegt Hans-Willem van der Waal van AgroFair.
“FairFields is blij dat haar visie vandaag in dit convenant wordt bevestigd met toonaangevende bedrijven in de sector; namelijk dat de AGF producten die uit ’Het Zuiden’ komen, duurzaam worden geproduceerd zodat er een bijdrage geleverd wordt aan een betere wereld. Vroeger zeiden we: ’Wat je van ver haalt, is lekker’. Tegenwoordig zeggen we : ‘Wat je van ver haalt, is lekker en goed’. Vanaf nu gaan we zeggen :’ Wat je van ver haalt, is lekker en goed voor mens en milieu", besluit Harry Vervelde van FairFields.