Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Zwitserse verpakkingsindustrie houdt Migros en Coop medeverantwoordelijk voor prijsdruk
De verpakkingsindustrie in Zwitserland leidt onder de buitenlandse concurrentie, prijsdruk en marge-erosie. SVI, de branchevereniging van de Zwitserse verpakkingsindustrie, beveelt daarom aan om als tegenmiddel tegen de crisis consequent voor producten van Zwitserse herkomst te kiezen. Maar uitgerekend Migros en Coop proberen dit te omzeilen, zo zegt de vereniging.
"De grote retailers zetten hun eigen producenten onder druk door hun prijzen met die van de buitenlandse concurrentie te vergelijken", zegt Philippe Dubois, voorzitter van het SVI. Door de goedkope euro wordt men er in veel branches toe verleid om in het buitenland te kopen. Dat Migros en Coop ook in deze richting dachten, vindt Dubois een probleem: tenslotte riepen deze handelsketens de Zwitsers zelf op om in het binnenland inkopen te doen. Wie bewust een Zwitsers product koopt, koopt in sommige gevallen een in het buitenland geproduceerde verpakking mee.
Voor Coop hoort het er echter bij dat ook de Zwitserse leveranciers bij pogingen om de prijzen te laten dalen een duit in het zakje doen, zo schreef de retailer in een commentaar aan het nieuwsagentschap SDA. Voor Coop zouden gunstige consumentenprijzen centraal staan.
2011 zat vol tegenslag voor de Zwitserse verpakkingsindustrie: in 2010 behaalde de branche nog een omzetplus van 7,5 procent. In 2011 stagneerden de inkomsten bij 6,72 miljard Zwitserse frank. De marges zijn kleiner geworden en de winsten daalden, zo lieten de verantwoordelijken van het SVI doorschemeren.