De All Day Long Award
Een flink deel van de verbruiksmomenten situeren zich op het werk. Goede eetgewoonten dienen zich bij voorkeur dus ook op die plek te manifesteren. De All Day Long-campagne speelt hierop in en probeert bedrijven aan te sporen aandacht te schenken aan het verbruik van groenten en fruit op de werkvloer.Met de steun van werkgeversorganisaties VOKA, UNIZO en UWE lanceerde All Day Long een bedrijvenwedstrijd in het voorjaar van 2012. Op de website www.alldaylong.be, waar ook veel praktische tips voor bedrijven te vinden zijn, brachten de deelnemende bedrijven aan de hand van een enquête hun acties om gezonde voeding en beweging te promoten in kaart. Zo maakten ze kans om de titel All Day Long-bedrijf van het jaar op zak te steken.
Schoolvoorbeeld
Het Jessa ziekenhuis is de verdiende winnaar van de All Day Long Award 2012. Op de tweede plaats staat TVH Parts nv uit Waregem en de derde plaats gaat naar FOD Kanselarij van de Eerste Minister. De winnaar en de laureaten zijn een voorbeeld voor andere instellingen en bedrijven.Het gezondheidsbeleid van het Jessa Ziekenhuis in Hasselt vertrekt vanuit de dienst Human Resources en de werkgroep Gezondheidspromotie. De werking is gestoeld op twee pijlers. Eerst en vooral bestaat er een specifiek educatie- en begeleidingsprogramma. Daarnaast wordt ervoor gezorgd dat de gezonde voedingskeuzes de meest voor de hand liggende worden. Een greep uit het aanbod: een diëtistemanager en een ‘gezondheidsbewuste’ kok voor een gezond en evenwichtig aanbod in het personeelsrestaurant en ook voor vergadermomenten is er steeds een gezonde optie beschikbaar. Medewerkers worden door heel de loopbaan bijgestaan met infosessies en via intranet en affiches wordt informatie rond gezonde voeding en beweging verspreid. Rond beweging bestaan tal van specifieke acties zoals een persoonlijk bewegingsprogramma voor medewerkers die weinig of niet aan lichaamsbeweging doen, een start-to-runprogramma onder begeleiding van een kinesist, lunchwandelingen, het uitlenen van stappentellers …