Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'greenports moeten dezelfde status krijgen als Rotterdamse haven en Schiphol'

Agrologistiek: vers, verser, verst

De akkerbouw en tuinbouw zijn voor Nederland van enorme economische waarde. Nederland is een van de drie belangrijkste exporteurs van agrarische producten in de wereld. Bijna een kwart van de export van groenten in Europa komt uit Nederland. Binnen de tuinbouw is de sierteelt, met bloemen en planten, toonaangevend. In de totale sierteeltuitvoer van de Europese Unie is het Nederlandse aandeel 70 procent, mede dankzij een innovatieve groothandelsector. Er wordt vier miljard per jaar omgezet.

De sector is groot geworden door onderlinge samenwerking zoals met de veilingen in Aalsmeer en Naaldwijk. Hoogleraar aan de Vrije Universiteit, Peter Nijkamp, pleit ervoor dat het netwerk van greenports in Nederland dezelfde mainport status krijgt als Rotterdam en Schiphol.

Transport

Om die unieke toppositie uit te bouwen is, behalve het telen van mooie en hoogwaardige producten en het vertrouwd zaken kunnen doen, goed transport naar de Europese consumentenmarkten een voorwaarde.

Transport moet zorgen voor verse, volledige, vlugge, veilige, voorspelbare levering en bovenal voordelig zijn. Transport is de polsstok van de kwekers en handelaren. Dagelijks zijn er 1.8000 vrachtwagenbewegingen tussen de zes marktplaatsen van de sector. Op de A4 is één op de vier vrachtwagens beladen met sierteeltproducten.

Tekort

De beschikbaarheid van goed transport is niet meer vanzelfsprekend. Er komt een tekort aan chauffeurs; 21 procent van hen pensioneert voor 2020. Dit betekent lege schappen als de productiviteit in de transport niet snel sterk verbetert.

Vandaag rijden vrachtwagens in Nederland met een beladingsgraad van 45 procent. Kwekers, die vlak bij elkaar zitten, werken allemaal met een andere vervoerder. Dat is niet handig.

Die vrachtwagens staan ook nog eens minimaal een kwart van de tijd stil. Niet in de file, maar wachtend om te laden en lossen. Dit wordt steeds nijpender, nu duurzame vrachtwagens met de Euro VI norm of die rijden op LNG en elektriciteit een stuk duurder per kilometer zijn. De polsstok wordt vanzelf korter. Kan het ook slimmer?

Klik hier voor de volledige column van Walther Ploos van Amstel op Nuzakelijk.nl
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer