Michelle Obama prijst gezonde voedingsreclame van Disney
Obama prijsde Disneys beslissing. "Het is geweldig. Als je mij, of eender welke vader of moeder in Amerika dan ook, een paar jaar geleden had verteld dat onze kinderen geen junkfood te zien zouden krijgen terwijl ze naar hun favoriete cartoons op een groot tv-netwerk kijken, hadden we het niet geloofd", zei ze.
Het is een vrijwillige stap, maar het kan grote veranderingen teweegbrengen in de manier waarop voeding wordt verkocht aan kinderen in de Verenigde Staten. Disney heeft zo'n enorme aanhang dat het onwaarschijnlijk is dat het andere bedrijven niet zou inspireren.
"We nemen de volgende belangrijke stap voorwaarts door nieuwe advertentiestandaards voor voeding voor kinderen in te stellen", aldus Disneys voorzitter en CEO, Robert Iger. In de Verenigde Staten heeft een derde van de kinderen en adolescenten overgewicht. Ondertussen worden ze blootgesteld aan drank- en voedingsreclames ter waarde van $1,6 miljard per jaar.
Disneys initiatief, the Magic of Healthy Living genaamd, zal pas van kracht worden in 2015 als gevolg van lange tv-reclamecontracten. Als onderdeel van de stap, heeft het bedrijf een nieuwe reeks voedingsrichtlijnen geïntroduceerd, waaraan alle adverteerders vanaf die datum moeten voldoen naar het voorbeeld van federale gezondheidsnormen.
Source: www.guardian.co.uk