Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Verkenning markten ter bevordering van import uit ontwikkelingslanden

In opdracht van het Centrum tot Bevordering van Import uit Ontwikkelingslanden (CBI) gaat LEI Wageningen UR onderzoeken of er mogelijkheden zijn om vers fruit en verse groenten, verwerkt fruit en verwerkte groenten, vis en schaal- en schelpdieren en snijbloemen en bladversiering vanuit ontwikkelingslanden te importeren naar de EU en naar de EFTA-landen (IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland).

Het LEI gaat hiervoor zogenaamde MIP's ontwikkelen, wat staat voor Market Intelligence-producten. Market Intelligence is een vorm van marktonderzoek, waarbij voor specifieke markten relevante informatie en gegevens worden verzameld en geanalyseerd.

Het takenpakket van het LEI:
  • Trendmapping: analyse en interpretatie van de belangrijkste trends en toekomstverwachtingen op de EU- en EFTA-markt voor potentiële exporteurs uit ontwikkelingslanden.
  • Tradewatch: visuele analyse van de belangrijkste trends en prognoses van internationale handel.
  • Concurrentiepositie op de markt: een overzicht en analyse van de belangrijkste krachten die de EU- en EFTA-markt concurrentiepositie bepalen voor een specifieke sector.
  • Marktkanalen en –segmenten: welke afzetmarkten zijn belangrijk en voor welke marktsegmenten leveren ze?
  • Europees landschap: overzicht van instanties binnen de EU en EFTA die als hoofddoel hebben om de handel vanuit ontwikkelingslanden naar EU en EFTA landen te bevorderen.
  • Product-factsheet: overzicht per product van de concurrentiepositie op de EU en EFTA markt.
Alle MIP's zijn toegespitst op de interpretatie van marktkennis en worden gepubliceerd door het CBI om potentiële exportbedrijven in ontwikkelingslanden te ondersteunen. Het project is in mei 2012 van start gegaan en de eerste resultaten worden binnen een half jaar verwacht.

Het CBI is een agentschap van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken. De missie van het CBI is het bijdragen aan de economische ontwikkeling van ontwikkelingslanden door rechtstreekse technische ondersteuning te bieden aan bedrijven uit het MKB en aan business support-organisaties (BSO's) in ontwikkelingslanden om zo te helpen bij het verkrijgen, behouden en uitbreiden van een stabiele positie op de EU-markt.
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer