Het LEI gaat hiervoor zogenaamde MIP's ontwikkelen, wat staat voor Market Intelligence-producten. Market Intelligence is een vorm van marktonderzoek, waarbij voor specifieke markten relevante informatie en gegevens worden verzameld en geanalyseerd.
Het takenpakket van het LEI:
- Trendmapping: analyse en interpretatie van de belangrijkste trends en toekomstverwachtingen op de EU- en EFTA-markt voor potentiële exporteurs uit ontwikkelingslanden.
- Tradewatch: visuele analyse van de belangrijkste trends en prognoses van internationale handel.
- Concurrentiepositie op de markt: een overzicht en analyse van de belangrijkste krachten die de EU- en EFTA-markt concurrentiepositie bepalen voor een specifieke sector.
- Marktkanalen en –segmenten: welke afzetmarkten zijn belangrijk en voor welke marktsegmenten leveren ze?
- Europees landschap: overzicht van instanties binnen de EU en EFTA die als hoofddoel hebben om de handel vanuit ontwikkelingslanden naar EU en EFTA landen te bevorderen.
- Product-factsheet: overzicht per product van de concurrentiepositie op de EU en EFTA markt.
Het CBI is een agentschap van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken. De missie van het CBI is het bijdragen aan de economische ontwikkeling van ontwikkelingslanden door rechtstreekse technische ondersteuning te bieden aan bedrijven uit het MKB en aan business support-organisaties (BSO's) in ontwikkelingslanden om zo te helpen bij het verkrijgen, behouden en uitbreiden van een stabiele positie op de EU-markt.