Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Minder kans op schade aan versproducten vervoerd in containers?

In een recent artikel in LloydsList werd een verklaring afgelegd dat fruit "beter getransporteerd wordtin een container met minder kans op schade en dat distributieketens zichbeter moeten aanpassen aan de behoeften van de supermarkten." Op initiatiefvan de Citrus Growers Association van Zuid-Afrika werd in 2010 eenproject gelanceerd dat analyseert wat het effect is van het laden vancitrus op een high-cube pallet in tegenstelling tot eenstandaardpallet. Behalve dat hij ongeveer 18 cm hoger is, is het high-cube palletongeveer 15% zwaarder dan het traditionele pallet. De volgende symptomen werdenbemerkt in de logistieke keten vóór de export.

  • Pallets verschuiven en vallen om tijdens het transport naar de haven. Er werden meer incidenten ontvangen van Tautliner vrachtwagens, dan flatbeds of rail trucks. Het aantal incidenten ligt ook hoger bij dozen met een open bovenzijde in tegenstelling tot telescopische dozentypes.
  • Het high-cube pallet had meer beschadigingen en een lagere presentatiekwaliteit vergeleken met het standaardpallet.
  • Transporteurs wilden de citrussector niet altijd van dienst zijn in de Noordelijke gebieden wegens brugproblemen, schadeclaims en hogere verzekeringskosten.
  • Doorgezakte onderkanten van de dozen wegens extra gewicht, wat resulteerde in beschadigd fruit.

Bovenstaandepunten werden genoemd in 2010, maar op het recente Citrus Logistics Forum, datvorige maand werd gehouden in Stellenbosch, bleek dat er weinig tot niets wasveranderd. Er zijn stappen genomen om het aantal containers te verhogen datwerd gevuld met highcube pallets. Dit maakt de "transparantie vanverzending" minder, omdat het citrusfruit verdwijnt in de donkere hoekenvan de container en later te voorschijn komt als hij op bestemming wordtuitgeladen.

Het is moeilijk een accurate en onafhankelijke vergelijking te maken tussenbeschadigingen van de lading in de containertransportketen en degespecialiseerde reefer. Ladingverzekeraars zeggen echter dat er een hogerekans is op beschadigd fruit in containers.

In 2011 werden ladingverzekeraars benaderd voorhet 360 Quality concept voor gespecialiseerde reefers. De verzekeraars erkendendat de claim ratio's van gespecialiseerde reeferschepen beduidend beterwaren dan die van containers. Ze waren enthousiast over het 360 Qualityinitiatief.

Gespecialiseerde reefers zijn specialisten in temperatuurbeheer, wat vanlevensbelang is voor het vervoeren van bederfelijke waren. Reeferspecialistenzijn 24/7 aanwezig en houden toezicht op de ladingen aan boord.

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer