- Pallets verschuiven en vallen om tijdens het transport naar de haven. Er werden meer incidenten ontvangen van Tautliner vrachtwagens, dan flatbeds of rail trucks. Het aantal incidenten ligt ook hoger bij dozen met een open bovenzijde in tegenstelling tot telescopische dozentypes.
- Het high-cube pallet had meer beschadigingen en een lagere presentatiekwaliteit vergeleken met het standaardpallet.
- Transporteurs wilden de citrussector niet altijd van dienst zijn in de Noordelijke gebieden wegens brugproblemen, schadeclaims en hogere verzekeringskosten.
- Doorgezakte onderkanten van de dozen wegens extra gewicht, wat resulteerde in beschadigd fruit.
Bovenstaandepunten werden genoemd in 2010, maar op het recente Citrus Logistics Forum, datvorige maand werd gehouden in Stellenbosch, bleek dat er weinig tot niets wasveranderd. Er zijn stappen genomen om het aantal containers te verhogen datwerd gevuld met highcube pallets. Dit maakt de "transparantie vanverzending" minder, omdat het citrusfruit verdwijnt in de donkere hoekenvan de container en later te voorschijn komt als hij op bestemming wordtuitgeladen.
Het is moeilijk een accurate en onafhankelijke vergelijking te maken tussenbeschadigingen van de lading in de containertransportketen en degespecialiseerde reefer. Ladingverzekeraars zeggen echter dat er een hogerekans is op beschadigd fruit in containers.
In 2011 werden ladingverzekeraars benaderd voorhet 360 Quality concept voor gespecialiseerde reefers. De verzekeraars erkendendat de claim ratio's van gespecialiseerde reeferschepen beduidend beterwaren dan die van containers. Ze waren enthousiast over het 360 Qualityinitiatief.
Gespecialiseerde reefers zijn specialisten in temperatuurbeheer, wat vanlevensbelang is voor het vervoeren van bederfelijke waren. Reeferspecialistenzijn 24/7 aanwezig en houden toezicht op de ladingen aan boord.