Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
uitwisselen e-facturen speciaal voor AGF-keten

Telers AGF keten staan open voor e-factuur

In juni 2011 is het project AGF Fresh Facturing gestart. Hierin wordt een platform ontwikkeld voor het uitwisselen van elektronische facturen en factuur gerelateerde berichten speciaal voor de AGF keten. Het doel is dat bedrijven in de hele keten eenvoudig en tegen lage kosten kunnen aansluiten op dit initiatief. Dit geldt voor telers, telersverenigingen, toeleveranciers, handelsbedrijven, logistieke dienstverleners en overige ketenpartners.

In de periode januari tot april 2012 is een online onderzoek uitgevoerd onder telers in de AGF keten. Initiatiefnemers van het AGF Fresh Facturing project en launching partners hebben het onderzoek breed uitgezet onder hun klanten / leden. Met het onderzoek heeft men nog meer inzicht gekregen in hoeverre telers in de keten al bezig zijn met elektronisch factureren (ontvangen / verzenden) en in hoeverre de ontwikkeling van het AGF Fresh Facturing platform aansluit bij de wensen vanuit deze doelgroep.
 

Resultaten

Het grootste deel van de respondenten zijn teeltbedrijven zonder of met een beperkt aantal medewerkers. Gemiddeld ontvangen deze bedrijven facturen van wel 10 tot 20 verschillende leveranciers per maand. Het aantal te betalen facturen ligt veelal tussen de 10 en 30 per maand. Hiervan is gemiddeld 20 procent van buiten de AGF-keten. Als men elektronische facturen ontvangt, is dit veelal een PDF bestand als bijlage bij een e-mail. Ruim 60 procent stuurt zelf ook facturen. Een klein deel doet dit elektronisch. Men kiest dan voornamelijk voor het versturen van een word-document per e-mail. Het als PDF of Word bestand elektronisch verzenden van facturen biedt voor de ontvanger echter nog geen voordelen. Zodra een factuur ook als XML-bericht wordt verzonden, kan de ontvanger deze inlezen en hoeven er geen gegevens meer handmatig overgenomen te worden. Het AGF Fresh Facturing platform beoogt een totaal oplossing te zijn, die ook deze oplossing biedt.

Ruim 40 procent van de respondenten staat positief tegenover aansluiting op het AGF Fresh Facturing platform, zodat factuurgegevens automatisch ingelezen worden in het boekhoudpakket of bij de accountant. Dus niet meer via e-mail ontvangen en opnieuw invoeren in het boekhoudpakket . Veel van de respondenten voert zelf nog de factuurgegevens handmatig in. Ook maakt een groot deel, bijna 40 procent, geen gebruik van een boekhoud- of softwarepakket voor de financiƫle administratie. Van deze groep besteedt 70 procent de financiƫle administratie uit aan een administratie- of accountantskantoor.

De meeste respondenten zijn aangesloten bij de Rabobank en maken gebruik van Internetbankieren of van zowel Internetbankieren als Telebankieren. Ruim twee derde van de respondenten geeft aan de factuurinformatie automatisch ingelezen te willen hebben in hun banksysteem. De meest genoemde accountantskantoren zijn: AcconAVM, ABAB , FLYNTH en Countus. Veel mensen die beschikken over een boekhoudpakket staan positief tegenover een koppeling met hun accountantskantoor, waardoor gegevens automatisch worden overgenomen. Dit bespaart tijd en kosten en zorgt er ook voor dat er geen fouten meer worden gemaakt zoals bij het handmatig overnemen nog kan voorkomen.

Conclusie

De initiatiefnemers van het AGF Fresh Facturing project zijn zeer positief over de uitkomsten. Telers in de AGF keten staan open voor elektronisch factureren als men daardoor tijd en kosten kan besparen. Binnenkort zal er een pilot starten waarbij daadwerkelijk elektronische facturen via het AGF Fresh Facturing platform uitgewisseld gaan worden. Meer informatie over het project is te vinden op www.freshfacturing.nl.

Het AGF Fresh Facturing project is een initiatief van FrugiVenta, ZLTO, Frug I Com, Productschap Tuinbouw, ZET solutions en EDI-Circle.


Publicatiedatum: