Haven van Antwerpen sluit alliantie met Essar Ports in India
Met deze strategische alliantie wil de haven van Antwerpen ook zijn zichtbare aanwezigheid op het Indische subcontinent vergroten. Op deze manier hoopt Antwerpen meer Indische lading met bestemming Noordwest-Europa naar de haven te trekken. Verwacht wordt dat met deze samenwerking Antwerpse havenpartijen en -bedrijven gemakkelijker toegang zullen krijgen tot de Indische markt.
Op dit moment bestaat het portfolio van Essar Ports Limited uit twee operationele havens:
- Hazira: een all-weather en deep draft dry en breakbulkhaven met een actuele capaciteit van 30 miljoen ton/jaar;
- Vadinar: een all-weather deep draft liquid bulk haven met een huidige capaciteit van 58 miljoen ton/jaar.
Op dit moment ontwikkelt EPL bijkomende capaciteit in Salaya (dry bulk terminal, 20 miljoen ton). In Paradip worden twee bijkomende terminals ontwikkeld (één voor ijzererts, 16 miljoen ton. Een ander voor steenkool, 14 miljoen ton). Essar heeft ook de ambitie om de bestaande havencapaciteit verder uit te bouwen zodat ook bijkomende commodity's behandeld kunnen worden.
De investering van 25 miljoen euro in EPL realiseert PAI met eigen kapitaal én door kapitaal van GIMV, die hiervoor een financiering van 5 miljoen euro voorziet. EPL zelf kan dankzij deze overeenkomst ook beroep doen op de expertise die in Antwerpen , onder meer op het vlak van havenuitbouw- en infrastructuur, aanwezig is.
Bron: Delloyd.be