Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Haven van Antwerpen sluit alliantie met Essar Ports in India

Port of Antwerp International (PAI) en Essar Ports Limited (EPL), de tweede grootste havenoperator van India, gaan strategisch samenwerken. Daartoe investeert PAI 25 miljoen euro in EPL. De strategische alliantie die PAI, een dochteronderneming van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, heeft gesloten met Essar Ports Limited is gericht op een structurele en commerciële samenwerking omtrent training en consultancy, havenplanning en het verhogen van de productiviteit. Bedoeling is ook om het volume van de goederenstromen en de kwaliteit van de logistiek tussen beide regio's te verbeteren.

Met deze strategische alliantie wil de haven van Antwerpen ook zijn zichtbare aanwezigheid op het Indische subcontinent vergroten. Op deze manier hoopt Antwerpen meer Indische lading met bestemming Noordwest-Europa naar de haven te trekken. Verwacht wordt dat met deze samenwerking Antwerpse havenpartijen en -bedrijven gemakkelijker toegang zullen krijgen tot de Indische markt.

Op dit moment bestaat het portfolio van Essar Ports Limited uit twee operationele havens:
- Hazira: een all-weather en deep draft dry en breakbulkhaven met een actuele capaciteit van 30 miljoen ton/jaar;
- Vadinar: een all-weather deep draft liquid bulk haven met een huidige capaciteit van 58 miljoen ton/jaar.

Op dit moment ontwikkelt EPL bijkomende capaciteit in Salaya (dry bulk terminal, 20 miljoen ton). In Paradip worden twee bijkomende terminals ontwikkeld (één voor ijzererts, 16 miljoen ton. Een ander voor steenkool, 14 miljoen ton). Essar heeft ook de ambitie om de bestaande havencapaciteit verder uit te bouwen zodat ook bijkomende commodity's behandeld kunnen worden.

De investering van 25 miljoen euro in EPL realiseert PAI met eigen kapitaal én door kapitaal van GIMV, die hiervoor een financiering van 5 miljoen euro voorziet. EPL zelf kan dankzij deze overeenkomst ook beroep doen op de expertise die in Antwerpen , onder meer op het vlak van havenuitbouw- en infrastructuur, aanwezig is.

Bron: Delloyd.be
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer