Supermarktketen Colruyt in België het meest actief met aanbiedingen
Ook bij Bio-planet, de biologische supermarktformule van de Colruyt Group, nam met aantal aanbiedingen met 39% toe. Behalve Colruyt waren ook enkele andere supermarktketens actiever met aanbiedingen in folders, op internet en via waardebonnen. Dat geldt ook voor Cora, de keten van hypermarkten van de Louis Delhaize Group. Ze presenteerde in het eerste kwartaal van 2012 ruim 7.800 aanbiedingen. Ook nieuwkomer Albert Heijn droeg bij aan de groei van het totaal aantal folderpromoties. De Nederlandse supermarktketen, die in maart 2011 de eerste winkel opende in Brasschaat, presenteerde in het eerste kwartaal van 2012 ruim 800 acties, voornamelijk in de eigen folder AH Bonus.
Vooral zoetwaren en non-foodartikelen werden in toenemende mate afgeprijsd. Dalers in het eerste kwartaal van 2012 ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder waren onder meer warme dranken en verschillende versgroepen, zoals eieren en zuivel. In totaal werden er door de Belgische supermarkten 3 procent minder versaanbiedingen gepresenteerd. Uit de analyse van PCNData blijkt verder dat klanten vooral meer volumekorting ontvingen in het eerste kwartaal van 2012. Hierbij gaat het vaak om forse aanbiedingen, zoals 30+6 gratis acties. Ook is er een toename zichtbaar van het aantal acties via waardebonnen.
bron: PCNData