Duidelijkheid over informatie voor de consument
Met deze lijst is er duidelijkheid over de eerste 222 gezondheidsclaims op verpakkingen en in reclame van voedingswaren en gezondheidsproducten in het kader van de Claimsverordening, die toegestaan zijn omdat de EFSA het wetenschappelijk bewijs hiervan heeft vastgesteld. Naast wetenschappelijke onderbouwing gaat het ook om de begrijpelijkheid van de gezondheidsclaim voor de consument. De EFSA is de Europese Voedselautoriteit en op dit gebied het wetenschappelijke adviesorgaan voor de Europese Commissie.
Nederlands initiatief
De koepelorganisaties werken, in afstemming met de Nederlandse Voedsel en
Waren Autoriteit en het ministerie van VWS, aan het opstellen van een lijst met verschillende consumentvriendelijke bewoordingen en ondersteunen daarmee hun leden met de implementatie van de nieuwe claimsverordening.
Reclame
Reclame mag niet misleiden. Zo moet een claim over gezondheid aannemelijk zijn. Met de Europese Claimsverordening wordt deze voorvoedingsmiddelen en gezondheidsproducten in detail in de wet verankerd. Deze wet zegt namelijk dat de gezondheidsclaim wetenschappelijk onderbouwd moet zijn. Naast de 222 toegelaten claims zijn er nog veel claims die beoordeeld en goedgekeurd moeten worden. Daarom is het belangrijk dat de EFSA en de Europese Commissie (EC) snel komen met de beoordeling van de rest van de tot nog toe gebruikte claims.
Over deClaimsverordening
Momenteel worden gezondheidsclaims op verpakkingen en in reclames op
wetenschappelijke juistheid beoordeeld. Dit gebeurt vanwege de Europese
Claimsverordening (nr. 1924/2006), die sinds 2007 van kracht is. Deze wet
is bedoeld om consumenten meer zekerheid te geven over de juistheid
van gezondheidsclaims op verpakkingen en in reclame. Daarnaast is het
bedoeld om bedrijven te stimuleren om te investeren in nieuwe en nog
betere producten.
De EFSA heeft van de EC opdracht gekregen om de effecten van voeding en
voedingsstoffen op de gezondheid te beoordelen. Op basis van deze
adviezen zal de EC een besluit nemen om de gezondheidsclaim bij wet toe
te staan of te verbieden. Dat betekent dat in de wet geregeld wordt
welke gezondheidsaanprijzingen bij welke ingrediƫnten gebruikt mogen
worden. Vanaf het moment dat deze lijst met goedgekeurde claims in
wetgeving is omgezet, zullen bedrijven hun producten, verpakkingen en
reclame moeten aanpassen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
CBL: Anne-Corine Vlaardingerbroek, telefoon 06 11307421 of [email protected]
FNLI:Christine Grit, telefoon 070 3365155 of e-mail [email protected]
Neprofarm:Bernard Mauritz, telefoon: 06 53951504 of e-mail:
[email protected]