LGV-Frischgemüse: omzetdaling van 7%
Over seizoen 2011 behaalde Oostenrijks grootste groenteproducent LGV-Frischgemüse een omzet van 75,2 miljoen euro bij een afzethoeveelheid van 53.000 ton. Gerald König, directeur van LGV, maakt de balans op: „Ondanks de EHEC-crisis is het ons dankzij het mooie herfstweer aan het einde van het seizoen gelukt om de geproduceerde hoeveelheid vast te houden. De omzet bleef echter 7,4% achter bij de omzet van 2010. Deze 7% tonen precies het prijsverval voor onze agrariërs. Momenteel liggen de telersprijzen weer iets hoger dan vorig jaar. Ze zijn echter nog niet volledig hersteld. Daarom staan bij ons in het huidige jaar het prijsherstel en de consolidering van tuinbouwbedrijven op de voorgrond."
Het afgelopen jaar was er het hele seizoen lang onverminderd vraag naar de premiumproducten van LGV-Frischgemüse (geselecteerde tomatensoorten, minikomkommers, aubergines, Chili-mix en verdere specialiteiten). Van deze premiumgroentesoorten kon in 2011 17% meer geproduceerd worden. De omzet, die behaald werd met deze producten, steeg met 12,7% naar 12,7 miljoen euro. Het assortiment wordt in het huidige seizoen uitgebreid met gestreepte en ronde witte aubergine, met een selectie kerstomaten, met de traditionele vleestomaatsoort Marmande-Paradeiser en met de mini blokpaprika.