Op de conferentie bleek er weinig overeenstemming te zijn tussen de professionals in transport, logistiek en bederfelijke waren. Verandering is dus hard nodig. "Als we zo door gaan met opstoppingen en vertragingen, liggen we over 7 jaar ver achter op de markt," aldus CEO van GoReefers. "Zelfs in Zuid-Afrika zijn de logistieke kosten, die rond de 13,5% van het BBP liggen, te hoog in vergelijking met de VS en andere belangrijke handelspartners," zei Abrie de Swardt, directeur van Capespan Exports.
Tau Morwe, directeur van de Zuid-Afrikaanse Transnet National Ports Authority, gebruikte de conferentie om zijn kapitaal investeringsprogramma voor de verbetering van Zuid-Afrikaanse havens en internationale logistieke concurrentie - ter waarde van 300 miljard Rand ($3,7 miljard) - uiteen te zetten. Hij zei dat Transnet er klaar voor is in de toekomst zich meer met de private sector bezig te houden om operationele problemen aan te pakken en meer vraaggestuurd te worden. Ook zei het bedrijf ervoor te proberen zorgen dat de gevreesde problemen die een aantal Zuid-Afrikaanse havens in 2010 stil legden, zich dit jaar niet zullen herhalen.
Maersk nam de gekoelde zeetransport als voorbeeld bij zijn waarschuwing dat de problemen van een tekort aan apparatuur niet zal verdwijnen, zeker niet nu deze sector verwacht wordt te groeien en oude eenheden heropend moeten worden.
Hasit Shah, directeur van Sunripe en vice-voorzitter van het Kenya's Shippers Council, kondigde de opkomst van de Afrikaanse consumenten in de nabije toekomst aan en schetste de mogelijke significante verschuivingen van handel in de regio. Hij stemde in met Mark Hassenkamp: "We moeten de kleine bedrijven in de koudeketen integreren."
Alex von Stempel, directeur van Cool Logistics Resources, kondigde aan dat de conferentie wegens succes ook volgend jaar gehouden zal worden.
Bron: www.coollogisticsafrica.com