Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Logistieke koelketen Afrika voldoet niet

De logistieke kosten zijn in Afrika 4 maal zo hoog als in andere landen. Dat zei Mark Hassenkamp, CEO van Corvus Investments International. Als het continent wil concurreren op de internationale markt en de kansen die de agrarische sector biedt, wil benutten, moet hier verandering in komen.

Hassenkamp zei dit op de eerste Cool Logistics Conference, die ooit op het zuidelijk halfrond gehouden werd. Meer dan 150 deelnemers uit 15 verschillende landen kwamen naar het evenement. Exporteurs, importeurs, retailers, lucht- en oceaantransporteurs, havens en bedrijven kwamen voor 3 dagen bij elkaar om te praten over de vooruitzichten van de koudeketen en de logistiek van bederfelijke waren.

Op de conferentie bleek er weinig overeenstemming te zijn tussen de professionals in transport, logistiek en bederfelijke waren. Verandering is dus hard nodig. "Als we zo door gaan met opstoppingen en vertragingen, liggen we over 7 jaar ver achter op de markt," aldus CEO van GoReefers. "Zelfs in Zuid-Afrika zijn de logistieke kosten, die rond de 13,5% van het BBP liggen, te hoog in vergelijking met de VS en andere belangrijke handelspartners," zei Abrie de Swardt, directeur van Capespan Exports.

Tau Morwe, directeur van de Zuid-Afrikaanse Transnet National Ports Authority, gebruikte de conferentie om zijn kapitaal investeringsprogramma voor de verbetering van Zuid-Afrikaanse havens en internationale logistieke concurrentie - ter waarde van 300 miljard Rand ($3,7 miljard) - uiteen te zetten. Hij zei dat Transnet er klaar voor is in de toekomst zich meer met de private sector bezig te houden om operationele problemen aan te pakken en meer vraaggestuurd te worden. Ook zei het bedrijf ervoor te proberen zorgen dat de gevreesde problemen die een aantal Zuid-Afrikaanse havens in 2010 stil legden, zich dit jaar niet zullen herhalen. 

Maersk nam de gekoelde zeetransport als voorbeeld bij zijn waarschuwing dat de problemen van een tekort aan apparatuur niet zal verdwijnen, zeker niet nu deze sector verwacht wordt te groeien en oude eenheden heropend moeten worden. 

Hasit Shah, directeur van Sunripe en vice-voorzitter van het Kenya's Shippers Council, kondigde de opkomst van de Afrikaanse consumenten in de nabije toekomst aan en schetste de mogelijke significante verschuivingen van handel in de regio. Hij stemde in met Mark Hassenkamp: "We moeten de kleine bedrijven in de koudeketen integreren."

Alex von Stempel, directeur van Cool Logistics Resources, kondigde aan dat de conferentie wegens succes ook volgend jaar gehouden zal worden. 

Bron: www.coollogisticsafrica.com
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer