Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
fotoreportage algemene ledenvergadering
Frugi Venta ziet noodzaak van een ketenplatform
“Frugi Venta behartigt belangen in de groente- en fruitketen ter bevordering van de afzet en consumptie en versterkt de keten als geheel”. Dat is de nieuwe missie van Frugi Venta, uitgesproken door voorzitter Cees den Hollander tijdens de Algemene Ledenvergadering gehouden op de Floriade in Venlo. “Wij willen ons profileren als hét kenniscentrum en dé belangenbehartiger voor de afzet van groenten en fruit in welke gedaante dan ook. Een opmaat naar een ketenplatform. Elk bedrijf dat betrokken is bij de afzet van groente en fruit kan het lidmaatschap aanvragen: teler, groothandel, coöperatieve afzetorganisaties, detailhandel en op termijn wellicht ook de industrie.
Op korte termijn zit een nauwere samenwerking met DPA, de koepel van GMO-erkende telersverenigingen er aan te komen. DPA en Frugi Venta erkennen de noodzaak om tot nieuwe, bindende afspraken te komen. “Wij hebben gezamenlijk een beroep gedaan op het organisatieadviesbureau Berenschot om dit proces te begeleiden. In het proces zijn diverse leden van DPA en Frugi Venta betrokken. Zij zullen binnenkort hun aanbevelingen aan de afzonderlijke besturen uit brengen”, aldus Cees den Hollander, die zichzelf liet ontvallen dat bundeling tot één organisatie hem op termijn een goede zaak lijkt.
Permanente ontmoetingsplaats
De vergadering stond in het teken van veranderingen en de kansen die we als sector moeten aangrijpen om de consumptie van groenten en fruit te verhogen. “Wij vakmensen, moeten onze klanten, de consumenten, laten weten dat er niets gaat boven eerlijke, verse en duurzaam geproduceerde producten”, aldus Cees den Hollander. “Dat kan 1 keer in de 10 jaar op de Floriade, maar permanente ontmoetingsplaatsen, belevingscentra nationaal en internationaal, zijn een beter idee. Frugi Venta zal haar verantwoordelijkheid pakken om te werken aan een verbetering van die perceptie. We gaan hier actiever mee aan de slag. Assertiviteit past bij onze nieuwe strategie.”
Strategie 2012 - 2015
Die nieuwe strategie is tijdens het besloten deel van de ALV uit de doeken gedaan door directeur Gert Mulder. Hij deed dit aan de hand van een tweetal Trendkaarten, een Visiekaart en een Actiekaart. De kaarten zijn samengesteld door de Argumentenfabriek uit Amsterdam. Input voor de kaarten is verkregen in een aantal sessies met staf en bestuur van Frugi Venta en een vijftal ledensessies door het hele land. Tijdens deze sessies hebben vele argumenten voor en tegen bepaalde stellingen de revue gepasseerd. Het resultaat is samengebracht in een kaartenboek onder de titel ‘Strategie 2012-2015’. Kansen, die uit de kaarten zijn geïnventariseerd, zijn onder andere: verhoging van de groenten en fruitconsumptie door meer aandacht voor kwaliteit, smaak, beleving, convenience en gezondheidsaspecten. Creëren van onderscheid op basis van duurzaamheidsaspecten, verwerven van een strategisch voordeel door Holland Branding en logistieke optimalisatie met informatie- en communicatietechnologie en toegang tot nieuwe afzetmarkten.
Belang van marketingLars Flinkerbusch, directeur Westland Marketing deelde met het publiek zijn ervaringen als gebiedsmarketeer van de Gemeente Noordwijk en legde de link naar het Westland en de glastuinbouw in het algemeen. Ad Berends, creatief directeur bij het GroentenFruit Bureau en verantwoordelijk voor de sectorinzending op de Floriade ‘Het Huis van de Smaak’, sprak over de vele positieve ervaringen en contacten met consumenten uit binnen- en buitenland. Ook riep hij de aanwezigen op gebruik te maken van het podium, dat Frugi Venta in het Huis van de Smaak biedt aan de leden om tegen relatief lage kosten klanten en relaties te kunnen ontvangen in het gezonde hart van de Floriade: het Huis van de Smaak